View Single Post
Må innrømme at jeg begynner å bli smålig deppet av denne tråden, men var vel jeg som startet den og du fortjener et svar. La meg først si at jeg er fullt klart over at vi har et internasjonalt ansvar, og at det ikke er bare bare og stenge grensene. Poenget med tråden er at jeg personlig mener at innvandring fra visse kulturer påvirker samfunnet negativt. Dette har ikke noe med individer å gjøre. Som nevnt kjenner jeg som de fleste andre mange fremmedkulturelle, og det er ikke noe i veien med de (ikke mer enn med oss nordmenn i hvert fall.)

Edit 1: problemet oppstår når det blir for mange av dem, det oppstår ghettofisering og ikke lenger deler samme verdier som nordmenn flest.

Jeg har også forståelse for at dette er et sensitivt tema for enkelte.

Sitat av reklame Vis innlegg
Ok. Jeg har lest gjennom tråden og har ennå ikke sett at du legger frem kilder som underbygger påstanden din om at alle muslimer i London er i mot homofili, til tross for at det er etterspurt flere ganger.

Og bare for å kommentere det første innlegget ditt: Det å hjelpe noen der de er, er en utopisk oppgave som kun fungerer i teorien.

Vi kan sende nødhjelp til flyktningeleire i Hellas, men det hjelper dem i nøden. Å endre/påvirke politiske prosesser i f.eks Midtøsten har vel vist seg å være et enda større tapsprosjekt jamfør tilstanden i Afghanistan i høst.

Det eneste reelle alternativet for å hjelpe mennesker i denne nøden er å hente de ut fra området.

Til slutt her vil jeg gjerne ha avklart en ting: mener du det samme om vestlige? La oss si at det hadde brutt ut borgerkrig i USA, ville du tatt i mot flyktninger fra Texas? Med forutsetningen at kulturkresjen er den samme?
Vis hele sitatet...
Først av alt, kilden du etterspurte (angående holdninger til homofile). Min orginale ytring kan se ut til å være feil. Dette var ikke ondsindet, men noe jeg mente at jeg hadde lest tidligere. Fant derimot dette etter et kort google-søk: https://www.theguardian.com/uk-news/...ity-sharia-law

Sitat: Half of all British Muslims think homosexuality should be illegal, poll finds
This article is more than 5 years old
Survey for Channel 4 documentary finds 23% want sharia law but most feel strong connection with Britain

Hva mener du om dette? Er dette noe vi kan forsvare i Europa anno 2021?

Når det kommer til å hjelpe folk hvor de er. Kanskje jeg tar feil i at det er mulig. Her mener jeg derimot at relativt velfungerende naboland til utsatte områder bør ta et større ansvar. Det er også mulig å bygge leierer som blant annet FN gjør, og hjelpe dem der midlertidig. Jeg mener også at det burde vært en grundrigere screening prossess, sånn at vi er relativt sikker på at de som kommer inn faktisk er flyktninger.
Jeg har kanskje gitt uttrykk for at jeg er i mot å slippe inn en eneste fremmedkulturell, men det er jeg ikke. De som f. eks hjalp nato i Afganistan er mer enn velkommen.

Angående flyktnigner fra Texas. Den sammenlignen er rett og slett umulig å svare på, for kulturforskjellene er ikke de samme. Om jeg for lov til å være litt fordomsfull, er jeg ikke særlig fan av typiske amerikanske verdier, som at skatt er et onde og våpen er en menneskerett. Derimot tror jeg at fordi vi tross alt ikke er så forskjellige kulturelt sett, så ville det vært langt enklere å integrere dem i samfunnet.

Om jeg kan komme med en noe relevant sammenligning. Om vi ser for oss en gutt adoptert fra kina av norske foreldre, og en innfødt av to etniske nordmenn, ville jeg ansett dem som nøyaktig like norske.

Edit 2: Men ja, jeg anser ikke en innvandrer fra Sverige og en fra f. eks Somalia som like norske. Noen er det, men ikke i isnitt

Vet ikke helt om jeg svarte på alt du lurer på, men håper vi kom til en viss forståelse.
Sist endret av Ikkemathias; 26. november 2021 kl. 18:04.