View Single Post
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Mye, men har skattet en hel del også, og nesten aldri benyttet meg av offentlige tjenester.
Vis hele sitatet...
Du har garantert ikke skattet i nærheten av hva samfunnet har brukt på deg. At du nesten aldri har benyttet deg av offentlige tjenester er bullshit, de første 19ish årene av livet ditt gjorde du ikke annet. Tipper du fortsatt handler mat på butikken og kjører på offentlige veier også. Jeg mener altså ikke at du ikke bidrar positivt til verdiskapingen i samfunnet, det gjør du sikkert. Men regnet i kroner og øre kommer du ut i minus du også. Det er bare ikke en brukbar regnemåte.

Virker ikke helt som om du skjønner hvordan norsk økonomi funker. Poenget var uansett, at hvis du betaler mye i skatt så er det fordi du har høy lønn. Mener du at hvor høy lønn noen har er et godt mål på hvor mye de bidrar i samfunnet? Mener du at en sykepleiere bidrar med mindre til samfunnet enn en pr-konsulent? Hvis nei, ser du hvordan et sånt regnestykke ikke gir et helt reelt bilde av hvordan verdiskaping foregår?

Det er ikke egoistisk i det hele tatt. Vi skal hjelpe folk, men først og fremst er jeg opptatt av det beste for min nasjon.
Vis hele sitatet...
Ehm.. er ikke det egoistisk da? Jeg sier ikke det som en anklage, jeg bare påpeker at denne meningen er begrunnet av hva du mener er best for oss. Det hadde jeg respektert deg mer om du bare sto for, uten det der "hjelpe dem der de er" - vedhenget for å rettferdiggjøre det.

Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Men uansett så tror jeg at det beste for både flyktningene (...) .
Vis hele sitatet...
Dette motivet hadde kanskje hørtes litt mer troverdig ut om du brukte to kalorier på å argumentere for det.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.