View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Metylfenidat er sentralstimulerende: http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59123
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen steder skrevet noe annet..

Sitat av Jonta Vis innlegg
Majoriteten opplever sentralstimulanter som positive, og du er mot behandling vha. slike stoffer?
Vis hele sitatet...
Det er ikke godteri vi snakker om..
En snakker om majoriteten av befolkningen. Det fremkommer tydelig i det jeg skriver.

Dette er medikamenter som gis til barn ned i ganske så ung alder.
Hjernen og kroppen er ikke ferdig utviklet, og da skal en alltid være mer påpasselig og føre var dersom evt. Bivirkninger ikke er, så godt som overhodet mulig, kartlagt ved langtidsbruk.
Samme prinsipp gjelder for gravide.
Og for en stor mengde medikamenter. (Antipsykotika, opiater osv.)

Du virker å glemme at det er forskjell på ulike sentralstimulerende stoffer/medikamenter og deres styrke.
Og såklart spiller dosering inn.
20 mg koffein inntatt fra Coca Cola og 20 mg metylfenidat skylt ned med vann, er ikke direkte sammenlingbart. Ei heller om tatt uten væske.

Medisinering med f.eks Ritalin bærer preg av «quickfix» for mer underliggende årsaker til uroen.
Grunnen til at f.eks Frankrike diagnostiserer og medisinerer såpass få for ADHD sammenlignet med visse andre land, er pga. Oppfattelsen (fra fagmiljøer Frankrike ser til) om at ADHD bunner i en psykosoial årsak til symptomene og lidelsen.

Link som antyder at ADHD kanskje ikke skiller seg så vesentlig fra andre psykiatriske lidelser:

https://forskning.no/universitetet-i...kheter/1199110

Verdt å tilføre at dersom det tydelig går igjen hos alle eller flertallet med ADHD at det er nedsatt aktivitet i bestemt område i hjernen som er årsak, så er det fullt mulig det kan være psykososiale faktorer som er årsak til den nedsatte aktivitet.

Det kan nevnes at for psykopater, står en sterk hypotese om at traume og stress etc. Har spilt sentral rolle for nedsatt utvikling og aktivitet i frontallappen.

Sitat av Statlig..Troll Vis innlegg
Det hevdes og brukes som "bevis" at en tydelig kan se en lavere aktivitet i et bestemt område av hjernen ved en fMRi-skan hos personer med ADHD.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva hevdes? Hva brukes som bevis? Bevis for hva?
Vis hele sitatet...
Det hevdes at den nedsatte aktiviteten i et bestemt område i hjernen som skal være synlig ved fMRi-skan, er årsaken til symptomene og lidelsene ved ADHD.

Dette fremlegges også som bevis for at den nedsatte aktiviteten i gitte området kan forklare at årsaken til ADHD og diagnosens symptomer og lidelse skyldes en biologisk årsak. (helt eller delvis, ettersom psykososiale faktorer kan påvirke utviklingen av hjernen)

Sitat av Jonta Vis innlegg
Resten av innlegget ditt er såpass virrete at du får skrive det på nytt.
Vis hele sitatet...
Noterer meg det og tar det når en er mer opplagt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Du svarer jo ikke på spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg valgte å svare kronologisk, derimot uten å lime inn sitatene...

Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du trenger alkolås på tastaturet får du installere det.
Vis hele sitatet...
Noterer meg det også.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Og om du faktisk er et troll får du finne et annet sted
Vis hele sitatet...
Saklighet i argumentasjon, relevante linker, fokus på temaet og svarene fra andre medlemmer bør opplagt vise det er ingen tale om noe troll.
Nicket er tilfeldig valgt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor er du gira på at ADHD ikke skal sees på som sykdom/lidelse? Tror du folk med ADHD ikke lider som følge av det?
Vis hele sitatet...
Det er aldri blitt skrevet at jeg benekter å tro at personer med ADHD lider eller har sykdom.
Heller motsatt. Se punkt 1 i første innlegg....


Se også punkt 2 og 3. Det er disse jeg forsøker å argumentere for.


Kort sagt: Mener Norge burde følge Frankrike, fremfor utviklingen i USA.