Tråd: Rasister
View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, for her er du over i territoriet diskriminering. Dvs. at dine handlinger går utover nokon. Å skrive eit meiningsinnlegg i New York Times om personlege pronomen og kjønn vil ikkje vere råka av det. Det er på ingen måte kriminalisering av det å ha meininger.

Du står fritt til å meine det du måtte ønske, men om du samhandler med andre mennesker forventer samfunnet at du har eit minimum av anstendigheit.
Vis hele sitatet...
Synes du ikke at det er smått absurd å gi noen en bot på en årslønn for å ikke titulere noe på en tilstrekkelig høyverdig måte?

Det er i det minste noe jeg forbinder med midellalderkonger som ikke liker at noen ikke kaller dem deres majestet eller deres høyhet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er ein prinsipiell tanke som ligg bak: verne utsette folk mot hets. Minoritetar har vanskelegare tilgang på ordskiftet, og hatretorikk kan føre til at mange ikkje vil delta i ein offentleg debatt.

Å straffe åpenbare hatyringer (kva faen elles vil du kvalifisere det å kalle nokon korrupt kakerlakk som?) er del av det.
Vis hele sitatet...
Å kunne si at man misliker noe eller noen er en ganske sentral del av ytringsfriheten. Å legge føringer for hvilket språk man bruker når man gir utrykk for å mislike noen er noe som staten burde holde seg for god til i et liberalt demokrati.

Det er også litt typisk at du ikke drar inn noe klasseperspektiv når du snakker om grupper som ikke slipper til i den offentlige samtalen. Jeg har i det minste inntryk av at de færreste som blir straffeforfulgt for hatprat befinner seg i en særlig lukrativ økonomisk situasjon.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hadde vedkommande prestert å skrive ei sakleg setning om meiningsinnhaldet Ali formidla ville det åpenbart vore straffefritt.

Ser du skilnaden på "du er en jævla nasse" og "du tar feil fordi..."?
Vis hele sitatet...
Om jeg vil kalle Donald Trump, Ghandi, Fredrik Reinfeldt eller han skalla
som eier Amazon for en jævla nasse må jeg altså sjekke slektstreet deres for undertrykkelse før jeg setter i gang?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du, derimot, er den opplyste frelsaren, som i rustning kjemper tappert mot einsrettinga
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om ikkje så er stortsett alt eg kan gjere å beklage at du ikkje forstår hverken debatten eller begrepsbruken.
Vis hele sitatet...
Her sier du implisitt at du synes Sanjar er både dum og teit. Vi får håpe at han ikke er minoritet og føler seg skremt. Du har pakket det inn på et passe borgerlig vis så du er nok trygg, men hadde du vært litt grovere i målet kunne du fort ha ent opp som en ekte hater.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du forsøker å vri det til at ytringsfridomen din er innskrenka. Det argumentet kan utmerka godt nyttast motsett veg og.
Vis hele sitatet...
ja, men det blir ikke helt det samme. Å bli hatet av noen på grunn av en ytring er ikke det samme som å bli straffeforfulgt av staten på grunn av en ytring.