View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Oi, her er vi ute på tur med DNA-sekvenser som blir til sorte hull, uendelige universer og annet snasent. What the...? Når jeg skrev svaret mitt regnet jeg strengt tatt ikke med at vi skulle inn i en lang gobbledigokk hvor vi skal begynne å snakke om vilkårlig lange sekvenser, ta stilling til hvorvidt viruset muterer seg til et annet virus, eller til noe som ikke er et virus overhodet. Det er jo litt uinteressant når man lurer på mulige mutasjoner av SARS-CoV-2 som gjør det mer eller mindre farlig (i overskuelig fremtid?), og om viruset har brukt opp sine muligheter for det ene eller det andre. Svaret jeg ga i denne sammenheng er jeg da helt fornøyd med, og det tror jeg virologene er også. Det er et tak, et vanvittig høyt tak, på antall mulige mutasjoner av dette spesifikke viruset gitt dens sekvensering. Mange av disse mutasjonene forsvinner bare, eller så koder de ikke for nye proteiner, eller så har vi sannsynligvis en trend hvor disse gjør viruset mer smittsomt, men ikke mer farlig. Dersom vi ikke setter noen begrensning på hva "denne tingen som kanskje utvikler seg til andre ting" skal være så er det fremdeles et tak, men det blir jo en litt annen utviklingsbiologisk diskusjon jeg ikke tror spørsmålsstiller hadde in mente.

Helt ærlig så er jeg litt forvirret over hva poenget ditt var, entropi. Hilsen en stakkars matematiker som bare tenkte på kombinatorikk og egentlig ikke kan noe særlig biologi
Sist endret av Sky; 17. mars 2021 kl. 13:52.