View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I ytterste instans at det er ei gitt mengde materie i det observerbare universet og at det er lite truleg at eit virus kan ha eit genom som består av større tal atom enn det er i det observerbare universet.

I praksis antar eg at biologer vil kunne komme opp med et par begrensninger som er et marginalt lavere.
Vis hele sitatet...
OK, men nå synes jeg det grenser til kverulering. Mulig jeg oppfattet matematikerens svar helt galt her, men jeg fikk inntrykk av at han kun tenkte ut fra genomet som fantes hos viruset her og nå. Og at de som stilte spørsmålet mente at viruset på et tidspunkt som er relevant for oss har brukt opp sine muligheter til å mutere og dermed er ferdig utviklet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
En DNA-sekvens består av atomer og universet inneholder et begrenset antall av slike. Derfor kan vi ikke lage en uendelig lang DNA-sekvens.

Rent praktisk vil selvsagt molekylet kollapse til et sort hull i foldingssteget dersom DNA-kjeden består av mer enn 25 solmasser eller så. Dette tallet er noe spekulativt fra min side siden vi nå, til forskjell fra øvrige stellare prosesser, samler store mengder materie og holder temperaturen nede. Men det er ikke så farlig om det er snakk om 10 eller 10 millioner solmasser; poenget er at du ikke kan lage en DNA-sekvens av all materien i universet og folde den pent opp uten å samtidig tilintetgjøre avkroken av galaksen hvor eksperimentet finner sted. I tillegg må det bemerkes at det er altfor mye hydrogen og helium i universet; vi trenger større atomer som karbon og oksygen.

En annen grense som jeg regner med at vi treffer lenge før tyngdekraften lager problemer er at viruset nødvendigvis må bli ganske mye større enn cellen det skal overta. Viruset kan ikke benytte seg av vertsceller som er mindre enn seg selv.
Vis hele sitatet...
Se svar over. Spørsmålet som ble besvart var om viruset snart vil ha brukt opp sine muligheter til å mutere til en farligere variant. Det vi vet om utviklingen på jorden er at den stopper ikke opp fordi den går tom for variasjonsmuligheter. På et tidspunkt vil det selvsagt slutte å være et koronavirus, eller kanskje et virus i det hele tatt, hvem vet. Men det slutter ikke å utvikle seg fordi det plutselig har brukt opp bokstavkomboene i gensekken sin. Eller, sånn tror i alle fall ikke jeg at det funker, men jeg er åpen for at det finnes argumenter på at jeg tar feil, som ikke går ut på såpass søkte scenarier som at viruset har brukt opp alle atomene i universet.
Sist endret av *pi; 17. mars 2021 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.