View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Betale leie til partneren sin for å bo sammen? Det høres snodig ut synes jeg. Med mindre det er en belastning man egentlig ikke ønsker seg, eller man mister en inntektskilde fordi man ellers ville leid ut til noen andre, så klinger det dårlig å be om penger fra partneren sin som i praksis da blir ren inntekt. Å bo sammen er vel noe man gjør fordi man vil være sammen? Da er det ikke rimelig at den ene skal tjene penger på det. Ihvertfall ikke utifra min oppfatning av hva et partnerskap bør være.

Slik jeg ser det må du betale lånet selv, så kan dere dele på renten og felleskostnader. Alternativt kan du også ta rentene selv, og så kan dere bli enige om at han til gjengjeld stepper opp litt på innkjøp av dagligvarer eller tar seg av noen andre faste utgifter, slik som strøm og Internett.
Vis hele sitatet...
Det du skisserer er vel den klassiske måten å gjøre ting på, og også den som det var mye skriverier om tidligere. Parforhold som tok slutt der den ene parten satt igjen med ingenting, mens partneren hadde nær gjeldfri bolig. Der "innflytter" har betalt feks mat og slikt som ved et brudd ikke kan omsettes i realiserbare verdier. For meg høres det ut som en dårlig plan.

Det må da være helt ryddig å ta en prat om dette med økonomi? Selv om man er glad i en person, forelsket og ser for seg et helt liv sammen så er jo realiteten at de færreste forhold varer evig. Partner vil bli byttet ut og da vil det være svært ryddig at man har en konkret og gjerne skriftlig avtale som tar for seg alle punkter rundt boutgifter, fordeling av verdistigning etc.

Selv om en eier bolig og tar inn samboer, er det da rett at innflytter skal bo gratis? Det skurrer fullstendig for meg. Alternativet er jo at de bor hver for seg og da vil de jo ha høyere boutgifter enn de får om de bor sammen.

Ts det er helt ok å snakke økonomi, fremtid og å nedtegne ryddige avtaler. Om forholdet ikke tåler det så er kanskje ikke du i det rette forholdet. Om du lar dette skure å gå, risikerer du jo å på sikt å føle deg som en sugerdaddy og du blir kanskje sur og lei for du føler at du drar hele lasset.