View Single Post
Angående "Alle" punkte som jaduneidu har skrevet så er jeg helt enig. Men at han utifra hvordan OP skriver synser seg bort i fra en AD(H)D diagnose synes jeg er useriøst. Uansett utfall eller diagnose i fremtiden så vil jeg anbefale OP å få time hos psykiater. Hvis det blir gjennom DPS så anbefaler jeg at OP er klar til å produsere en ren urinprøve til første timen, det er ingen dum idé å gå helt clean fra dagen han spør fastlegen om en henvisning.

Vil du det være en god idé å drive med Ritalin uten en diagnose? Nei. Er det en dårlig idé å prøve ut Ritalin hvis du får AD(H)D diagnosen til tross for at du har angst? Ikke nødvendigvis.

Går selv på Ritalin pga. ADHD. Husk at angst, depresjon, rusmisbruk og AD(H)D har alle mange overlappene symptomer. Det er ikke slik at man ikke kan ha to eller tre av de samtidig, men under en utredning for AD(H)D så legger behandlerene en innsats i å se om det er andre ting enn AD(H)D diagnosen som kan forklare symptomene. Som nevnt tidligere så kutt alle illegale rusmidler, selv om det ikke alltid skjer så er det ikke uvanlig at det tas en urinprøve for rusbruk, for noen er det ved starten av utredningen, for andre er det ved starten av medisinering.

Skulle du bli diagnosisert så forklar psykiateren din at du fort får angst av koffein og dermed ønsker å starte med en lavt dose (feks. 10 mg depot) og prøve deg langsomt oppover derifra. Jeg har ikke fått forsterket angst av Ritalin, gitt at jeg har hatt en god natts søvn. I sosiale sammenhenger er jeg til og med blitt et godt stykke mindre nevrotisk enn tidligere, rett og slett fordi jeg ikke lengre oppleves som like vimsete og fjern som tidligere. I tillegg er det utrolig mye enklere å holde en god samtale gående når du faktisk klarer å fokusere på hva den andre parten sier, hehe. Selvbildet har blitt bedre fordi jeg blitt mer strukturert på studiet og i livet generelt.

Men, litt tilbake til angsten. Til tross for at man bruker benzo sporadisk så vil noen føle på en type boomerang-effekt av angst når stoffet går helt ut av systemet. Ofte er ikke dette veldig tydelig til tross for at det skjer, dette er fordi halveringstiden på de fleste benzoene ofte ikke sammensvarer med tiden på den opplevde ruseffekten. Så angsten som er en konsekvens av 20 mg Valium kan komme 3-4 dager etter at du tok de tablettene, med feks. Xanor kan det skje to døgn etter inntak. Vær bevist på dette. Jeg vet et er enklere sagt enn gjort, men hvis du sliter med angst så kan sporadisk bruk av benzorer slite godt på nærvene.