View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Grieglet Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan man kan kreve at Pedersen skulle ha handlet annerledes. Han er leder for en politisk organisasjon, og ikke en militær avdeling. Følgelig blir det å sammenligne dette med å "forlate skuta" feil; hva skulle han gjøre? Hadde det realistisk sett blitt noen forskjell på utfallet dersom han hadde blitt igjen?
Vis hele sitatet...
Selvsagt er Pedersen politiker, selvsagt er han ingen kaptein, lagleder, offiser etc. Men husk, han er politiker og leder i landets (kanskje desidert) viktigste ungdomsparti. Som politiker er du en folkevalgt leder for en (relativt stor)antall mennesker, og ikke minst som AUF-leder er du en leder for en stor partiorganisasjon, der dine personlige valg kan komme til å gi store ringvirkninger - både i óg utenfor partiorganisajonen - på både positive óg negative ringvirkninger/konsekvenser, alt ettersom.

Ingen normal politisk interessert person med hodet på rett plass, vil mene/si at Eskil Pedersen burde der og da reagert som Bruce Willis i av hans 'action-soldat'-filmer, der han skulle kommandert ungdommene hit og dit og vekk fra angrepet, og med mulig også "nøytralisert" Breivik hvis han kunne.

Derimot, hovedproblemet her i saken/diskusjonen er at E.P. ikke godt nok lederskap under og etter terrorangrepet. Menneskepsykologisk sett, er det et stort behov for en person som kan roe ned og trøste massene, få tilbake motet og "moralen" i dem og være der som en frontfigur.

SOm jeg har ment og sagt tidligere flere ganger; jeg selv støtter AUF og er med i et lokalt lite ungdomslag, men jeg ser virkelig ikke lederkvalitetene hos gutten.

Sitat av daruu Vis innlegg
Nå vet ikke jeg heller om det var noen skarpskyttere der og heller ikke hva slags våpen de evt hadde, men med HK417 så er ikke det en umulig avstand. Det var vel ikke skog over hele øya?
Vis hele sitatet...
Trass HK417 og muligens også AG3 som Forsvaret pluss politiet har - det hadde vært vanskelig å nøytralisere terroristen på dette området pga *avstand, *skog/kratt, *altfor mange sivile tilstede.

Det beste ville ha vært deployering med helikoptre - hurtigst mulig, og antagelig ville 2-3 tilgjengelige skarpskyttere fra luften forkortet tiden det tok å stoppe aksjonen til terroristen.

.........

edit: de 2-3 første avsnitt ble skrevet i lyntempo. Sorry for evt skriveleifs.

edit 2: skarpskyttere mener jeg grovkalibrede rifler fra helikopter. ANgående AG3/HK, trodde jeg [COLOR="RoyalBlue"]daruu[/COLOR] mente å skyte ifra båt. Å skyte på Breivik ifra båt ville ha vært høl i hue selvfølgelig.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. juli 2012 kl. 20:21.