View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Fritenker; jeg forstår ganske godt (håper jeg da) hvordan du tenker om dette med Eskil Pedersen og Utøya. Men, du ser, mye skurrer nemlig når du ser handlingene til Eskil Pedersen og hendelsene på øya den lørdagen.

Saken her er at politikk er ikke matematikk, og i denne situasjonen gir ikke 4 + 4 = 8 nødvendigvis. Eskil Pedersen var/er AUF-leder. Dét at han er AUF-leder betyr indirekte han kan lett bli en fremtidig statsminister... Akkurat som Arbeiderpartiet er det største og ikke minst mektigste partiet i Norge, med påvirknings-kraft i alle samfunnslag - ja, så er AUF blant landets største (om ikke største!?) ungdomspartier, og mange hører på dét AUF har å si i forskjellige saker og sammenhenger.

Så altså, det å være AUF-leder betyr også at du har et stort ansvar. En annen ting, er at i tillegg til å være "våre folkevalgte" skal også våre politikere være "våre ledere". Eskil Pedersen viste særdeles lite lederkvaliteter den dagen.

Men selvsagt, situasjonen var bra ekstrem på alle måter, så hvis man skal kritisere bær man holde seg objektiv og saklig i forhold til hva man kritiserer. Du nevnte innledningsvis Ove Vanebo og FrP(...) - vel, min egen mening er at FpU og FrP hadde fått like mye kritikk som AUF nå hvis lederne deres taklet katastrofen så vaklende som Eskil Pedersen gjorde. Jeg nevnte også i et forrige innlegg her at AUF-lederen har Jens St. som sitt idol - vel, da kunne han også ha taklet en sånn situasjon på en i hvertfall noe bedre måte.
Situasjonen var ekstrem, men uansett hvordan man vrir og vender på saken, så viste ikke E.P. at han er en Jens Stoltenberg verdig. Veldig synd, men desverre sant.

Sitat av Troennes Vis innlegg
I en annen post som angår har jeg gått nøye gjennom operasjonen, både pro og con. Jeg har imedlertidig lent meg mot en annen konklusjon enn deg, men med en felles enighet i at BT burde ha operative hocus alltid.
Selv sjefen for TMBN har uttalt at operasjonen ble utført etter hvordan treningen var tillagt.
Vis hele sitatet...
Joda, enig med deg i at forholdene tatt i betraktning var operasjonen (delvis) en suksess og man fikk stoppet den rusa "kristne" desperadoen relativt kjapt.

Men B.T. tok en gigantisk sjangs ved å ta den røde gummibåten, og helikoptre burde definitivt ha vært der, pluss at mulighetene for å bruke militære spesialstyrker bør åpnes, da FSK / MJK har enda bedre trening enn BT og kunne rykket ut rimelig kjapt.

En annet ess i ermet for sikkerheten mot terror her ville så definitivt vært Heimevernets fremragende HV-016 - men den greia tar vi ikke med her tror jeg. Bare så synd og skam at en sånn avdeling med sånne soldater ble lagt ned med et pennestrøk av en skrivebordsgeneral.
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juli 2012 kl. 21:23.