View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Lov og lov, det er mer et spørsmål om tolkning og rettsoppfatning: Du har alltid hatt lov til å filme politiet så lenge du ikke forkludrer jobben deres. Akkurat som at du har lov til å filme andre folk så lenge du ikke er plagsom. Spørsmålet gikk på hvorvidt du hadde lov til å publisere det. Her bør det bemerkes at du i Norge ikke har lov til å publisere film av privatpersoner i offentlig rom uten deres samtykke på grunn av opphavsrett, av alle ting. Ett av flere unntak fra denne regelen har vært opptak som har allmenn interesse; de har vært lovlige å publisere. Politiet har lenge hevdet at de har det samme vernet som privatpersoner, men her har nå lagmannsretten konkludert med at så ikke er tilfelle.

Dersom jeg har oppfattet det korrekt, så har du som privatperson ikke det vernet i USA, ergo er det rett frem å publisere. Likedan kan heller ikke politiet der borte påberope seg noen tilsvarende beskyttelse, og problemstillingen har ikke vært aktuell på samme måte. Men vil det si at amerikanere har flere rettigheter? Eller færre? Her vil jeg si de bare har andre rettigheter: Individets rett til å ytre seg står sterkere enn individets rett til å få være i fred, og der disse to kolliderer er det førstnevnte som vinner. Diskrepansen er altså mer et utslag av andre juridiske prioriteringer enn flere individuelle rettigheter.

Filme inne på et militært anlegg, faktisk. Altså... Jeg betviler ikke et sekund at du har sett mye videoer av friborgere, anarkister, rebeller og andre myndighetskritiske grupper, så jeg er ikke forundret over at du har hørt alle de påstandene mange ganger. Men jeg ville veldig seriøst vurdert å supplere deres påstander med egne undersøkelser og litt faktasjekking før jeg tok de for god fisk...

Du tar selvsagt helt feil på sistnevnte punkt, og jeg har beskrevet årsaken over, men la oss akseptere premisset - det er jo kult at det er lov å fotfølge snuten med kamera, men vil du virkelig foretrekke å leve i et land der denne adferden er nødvendig?
Vis hele sitatet...
1. "Individets rett til å ytre seg står sterkere enn enn individets rett til å være i fred."
Det kommer selvsagt på hvordan man ser det. Du har flere rettigheter i USA for å være i fred fra politet. Men det er korrekt det du sier at du mindre rettigheter for privatliv når du er på et offentlig sted i USA.

2. I praksis så kan du filme nøyaktig hva du vil sålenge du står på en offentlig vei eller fortau etc. Å filme fra et offentlig sted, vil jo da si at man filmer kun det man klarer å se fra et offentlig sted.
"Your Eyes cannot be trespassed.".

https://www.aclupa.org/en/know-your-...dio-recordings

3. Jeg sier ikke at vi skal fotfølge snuten. Men det er en fin start om vi har lov å dra opp mobilkamereaet vårt å filme de når ut utfører jobben sin, som vi faktisk betaler lønna til.

Usikker på hva du mener jeg har feil om.
Vedrørende ID: Https://en.wikipedia.org/wiki/Hiibel...ourt_of_Nevada

I norge er det mye enklere for politiet å ransake omtrent hvem de vil.
Det er ikke like enkelt i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Terry_v._Ohio

Dessverre så er denne atferden nødvendig. Det er viktig at det norske politiet blir holdt ansvarlig for sine handlinger hvor de tråkker på norske borgeres rettigheter, som skjer til stadighet.

Jeg prøver ikke å glorifisere politet i USA på noen som helst måte. Politiet i USA har nok langt flere utfordringer enn det norske, og det ville ikke vært noe behov for sivile å gjøre såkalte "audits" om politiet der borte kunne grunnloven som de har sverget til.

Vi har mye rusk i politiet også i Norge, og det er en god start at vi nå har muligheten til å filme deres arbeid, såfremt vi ikke hindrer dem i deres arbeid.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Det stemmer ikke. Ulovlige ransakinger foregår daglig i USA, planting av bevis under ransakingene, og haugetall av uskyldige som blir dømt uten beviser og kun på indisier. Politiet i Norge kan heller ikke bruke bevis som er innhentet på ulovlig måte, det er hvertfall ikke noe som forekommer som vanlig og etter loven kan de ikke det. Det fins flere saker hvor bevis har måttet avkastes fordi de ikke har vært hentet med tillatelse.

Det frister å si flytt til USA og prøv det ut så får du se hvordan det er å være kriminell der i praksis.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det er mye enklere å foreta en lovlig ransakelse i Norge, ved at du bare kan finne på noe bullshit. Ulovlige ransakelser skjer helt sikkert hele tiden i USA. Norge har fri bevisførsel. Det har ikke USA. Vi stopper der hvis du ikke vet hva det vil si.

Jeg har aldri på noen måte hevdet at det er bedre å være kriminell i USA. Jeg har forøvrig heller aldri påstått at jeg er kriminell.
Sier heller ikke at politiet i USA er bedre enn det norske på noen måte.
Poenget mitt er at amerikanske borgere har i utgangspunkt flere rettigheter til å være i fred fra politiet i USA, kontra det norske.
At disse rettighetene brytes er en annen sak.
Sist endret av valldemar; 10. januar 2021 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.