View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du vil heller ha det som amerikansk politi her i Norge? Amerika er jo en kjempe politistat og rettighetsbrudd der gir de blaffen i, her får man hvertfall en fair behandling ved rettighetsbrudd og muligheten til å ta det til en domstol og få en fair vurksempel dering der. I USA kommer man ikke så langt engang, bare se på for ebreanna Taylor saken hvor hun ble skutt sovende i sitt egen hjem fordi politiet storma leiligheten i jakten på en mann som ikke engang bodde eller hadde tilhørighet der. Det finnes ti tusener av familier med etterlatte skutt og drept av politiet uten grunn, som ikke blir hørt i etterkant og staten driter i alt av rettigheter og rettferd i disse sakene. Drap er jo bare et eksempel men det er jo normalen å ransake hus og mennesker uten grunn der også, så de rettighetene kommer man ingen vei med. I tillegg er justissystemet der helt anderledes enn her, både med tanke på bevisføring og skyldspørsmål, straffeutmålinger, korrupte dommere som får penger under border for å dømme deg og korrupt politi som planter dop på deg, og ikke minst soningsforhold som er inhumane og brudd på menneskerettighetene hele tida.
Politiet og rettsvesenet i USA er absolutt ikke noe man skal ha et snev av positiv holdning til.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder hvilke rettigheter jeg ville hatt, så hadde jeg tatt en amerikansk borger kontra norsk uten å blunke.

Om jeg ville hatt amerikansk politi vs norsk med tanke på bevæpning m.m er en annen historie. Uansett så er det mye enklere å foreta en ulovlig ransakning i Norge, hvor politet kan dikte opp at de syntes du så rusa ut eller at de lukta hasj i trappeoppgangen din.

Det er mye enklere å bli dømt i norge i en sak. Her kan du dømmes på indisier. I tillegg så har Norge fri bevisførsel. Det vil si at dersom politiet har innhentet et bevis på en ulovlig måte, så kan det benyttes mot deg i en rettsak. Det kan du ikke i USA.