View Single Post
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Jeg kan putte oppfinner på CVen, ettersom jeg har et patent i mitt navn.

Patenter er dyrt, og det er kjedelig møysommelig arbeid. Du bør også leie inn patentadvokat for å hjelpe deg med å skrive patentet, og gode patentadvokater tar minst 3000kr timen. De kan alle nyanser i patent legal speak - hvordan ordlyden bør være, avdekke prior art, eller tidligere kjennelser som kan invalidere din søknad. I tillegg vil de hjelpe deg med å definere en god struktur i søknaden med hva som er hovedkrav som skal patenteres, og hvilke underkrav som kan inneholde kjente teknikker som du allikevel vil få dekning for gjennom konteksten av dine hovedkrav.

For å få igjennom et patent i EPO for eksempel, kommer det garantert til å gå flere iterasjoner før du får det godkjent, og du kan lett ende opp med å bruke 300.000kr i bare patentadvokat og kostnader til EPO direkte.

Som andre sier her, du kan ikke ta patent på en idé, men måten dere har valgt å løse problemstillingen på.

Mitt forslag til dere er å bare sette i gang med å bygge firmaet og produktet. Om det blir penger i kassa, kan dere begynne å vurdere om patentering er riktig for dere.
Sist endret av Gusto; 5. desember 2018 kl. 15:24.