View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Mange her har forstått at den svarte massen som vi* borer etter vil forsvinne en dag, og at vi tjener enorme mengder penger på den. Disse pengene bruker vi i stor grad til å investere i andre land, slik at når vår olje er borte vil statskassen fremdeles håve inn en pen sum med penger fra utenlandske bedrifter. For de som ikke visste dette er det dette som heter oljefondet, dette er bra bruk av pengene, dette er sparing for fremtiden. Disse pengene burde vi derfor i liten grad bruke på oss selv her og nå, tanken kan friste, akkurat som sparegrisen over peishyllen når mobilen er gammel, men å knuse den i dag vil straffe oss i morgen.

Videre burde vi bygge opp en eller annen form for næringsvirksomhet til lands også, slik at vi har jobber og et fungerende næringsliv utenom oljen som også kan betale for velferden vår. Men så er spørsmålet, når? Skal vi ta den sorgen når oljen tar slutt, eller skal vi kanskje begynne nå?

Jeg er blant dem som er for at vi skal kutte ned på oljeindustrien, få en ørliten smakebit av hva fremtiden bringer. Ja, vi vil tjene mindre nå, men oljen forsvinner ikke, den strekker faktisk lengre. Jeg ser mange gode ting med å ruste ned olje-sektoren:
  • Vi får mer fokus på andre områder
  • Oljen forurenser mye, så vi blir litt renere
  • Vi rasjonerer oljen slik at den varer lengre
Og mer til.

Så om du tenker at vi burde lære oss å leve uten oljen så fort som mulig, da burde du sporenstreks se etter et parti som vil ruste ned olje industrien.

*Med "vi" og "oss" mener jeg alle som påvirkes av norsk innenrikspolitikk eventuelt det geografiske Norge.