Tråd: For mye Hasj?
View Single Post
jeg tror uansett hvliket rusmiddel man måtte velge å benytte seg av, er det essensielt at man tar seg en timeout. Har sjæl røyka mer eller mindre daglig de siste tjaa.. 4 åra, iallefall. Alikevel har jeg nå hatt pause i 4 måneder, skal vare til jul iallefall. Jeg hadde samme pause i fjor og det var ingen problem. Det er opplagt ikke et poeng å skryte, velger å bruke meg selv som et eksempel fordi det forhåpentligvis vil gi andre i liknende situasjoner et håp, en pekepinn - det er faktisk mulig (osv..).

Tilbake til poenget; disiplin, selvinnsikt - to essensielle ord når vi diskuterer bruk/misbruk.
Av personlig erfaring har jeg hatt lite problemer med å kombinere skolegang og fyring, selv om bruken har vært daglig i lange perioder de siste årene, har jeg ikke latt substansen ta overhånd over meg. Det er viktig å beholde disiplin; ikke ofre viktigere ting(på sikt er selvsagt 1.pri å overleve på en best mulig måte) - derfor bør alle moderere sitt bruk, slik at det ikke spolerer utdannelse, fremtidig arbeidskarriere eller lignende.

Disipliner deg selv ved å bruke rusmiddelet ditt som en slags belønning. Hvis du røyker flere gram om dagen, begynn å bruk litt tid hver dag på å gjøre noe mer konstruktivt. Gå deg en tur, strikk deg et par ullsokker etc.. sett deg selv daglige mål og gi selv en liten belønning etter å ha fullført. Ikke løp til pipa så fort begynner å bli "normal" :P Bruk din indre disiplin til å vente noen timer, finne på noe annet, glemme tiden..

Personlig trener jeg 5 dager i uka og har gjort dette i 15måneder nå. Kan anbefale alle som ikke har erfaring med ukentlig fysisk aktivitet å gi dette en sjanse.. Begynn forsikig, tenk langsiktig.. Selv begynte jeg med 3 dager pr. uke, det er viktig at du lar kroppen vende seg til en ny arbeidsmengde. Ikke forvent for mye, fremgangen kommer fort, så sant du går inn for det.

Uansett om man ønsker å gå ned i vekt, slutte å røyke, eller om man har mer alvorlige fysiske avhengetheter, prossesen starter ved den første tanken. Istedet for å bruke en masse tid på å tenke "jeg slutter i morgen", slutt i dag, informer familien og evnt. venner. Legg press på deg selv, vit at folk i din situasjon har klart dette før deg. Ingen ting er umulig, men ingen ting vil komme gratis. Slutt å tenk på hva andre måtte tenke om deg. Det er totalt irelevant. Sett deg selv først, ta tak i uvaner - tenk at sjangsen for at du skal klare å avvende deg, minker for hvert sekund. Vær gjerne paranoid når det kommer til din egen helse. Spis MAT, bruk kroppen så ofte som mulig, tenk positivt, gi komplimenter - gjør det beste ut av ting. Slutt å unnskylde deg selv, ta deg sammen, du er et menneske, du vant i et gedigent lotteri den dagen DU ble unnfanget. Skift perspektiv! Ta vare på folk rundt deg, bidra til omgivelsene, ikke legg deg hver kveld, vel vitende om at du ikke har utrettet en eneste god gjerning. Tjen god samvittighet, selvtillit, vilje, besluttsomhet. Hvis du fikk dødsdommen i morgen, hvem ville du helst vært?

Det er du som må gi livet mening, hvem vil gråte når DU dør?