View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg tolker spørsmålet ditt som ett spørsmål om fri vilje og ikke ett spørsmål om universet vi bor i faktisk er deterministisk. På spørsmålet ditt vil jeg derfor svare at maskinen vil være i stand til å forutse hva personen velger. En slik maskin finnes langt på vei allerede. Ikke en maskin som kan forutsi hele universet, men en maskin som kan forutsi nok om en hjernes aktivitet til å forutsi når personen vil trykke på knappen.

Tror du kan ha interresse av denne: https://wmpeople.wm.edu/asset/index/cvance/libet
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Diskusjonen om determinisme, og eksperimentet du refererer, er veldig interessant. Men spørsmålet mitt er helt konkret: Forutsatt at determinisme er sant, hva ville hendt dersom Laplaces demon gjorde forutsigelser som involverte mennesker med intensjoner om å trosse disse?

Egentlig tror jeg egentlig ikke at man engang trenger å blande inn bevissthet i dette scenarioet. Hva ville skjedd dersom Laplaces demon må predikere at en robot viser A eller B i morgen, og signalisere dette på en gitt måte, og roboten er programmert til å vise det motsatte av det Laplaces demon har predikert?

Dette er som sagt muligens et banalt spørsmål. Jeg spør kun fordi jeg har gått og grublet på det en stund selv. Jeg ser at folk her har tatt det til en dybde som jeg må bruke tid på å komme til selv, men jeg setter pris på alle svar!