View Single Post
Jeg tenker at din opplevelse med heroin er en absolutt gyldig en, og den kan være skremmende nok. Første gangen jeg prøvde heroin tre dager i strekk var jeg ikke meg selv før to uker var gått. Det skyldtes ikke abstinenser, men en utrolig tåke som la seg over meg, både psykisk og fysisk. Jeg var totalt utmattet, og forstoppet i cirka en uke. Det jeg derimot vil påpeke, er at din fremstilling ikke gir et dybdeperspektiv på hvordan faktiske heroinabstinenser ER, og den applauderingen du får for å ha sluttet "cold turkey" er noe forhastet. Jeg synes nok at din opplevelse var tøff nok, men, og dette kommer fra en person som virkelig har vært HEKTET på heroin og på nåla, denne opplevelsen kan ikke sammenlignes i det hele tatt med hvordan det er å injisere heroin i eksempelvis ett år, og SÅ bråstoppe. Hvis det er noen interessert i å høre hvordan dette er, eller for den saks skyld hvordan benzodiazepinabstinenser er (som er betydelig verre en heroinabstinenser) så er jeg villig til å dele min erfaring. Jeg hadde ikke vært istand til det hadde det ikke vært for at jeg nå har vært rusfri i snart to år. Det hadde jeg ikke orket. Hadde det ikke vært for Suboxone og Metadon hadde jeg sansynligvis vært død nå. Suboxone/Subutex, og ikke minst Metadon, monstre i seg selv, og selv om metadon ikke gir en rusfølelse (det vil selvfølgelig gi en meget sterk rusfølelse for noen som ikke er vant med opiater eller opioider), så er det et langt verre stoff en heroin, og jeg har forsøkt å slutte med det, men har enda ikke klart det. Heller ikke benzodiazepiner. Heroin, til sammenligning, var jævlig, men man ble mer eller mindre frisk etter ti til fjorten dager. Etter ti til fjorten dager har kun metadon/BZD abstinensene begynt, og selv om ingen av disse gir noen som helst for rusfølelse (for meg, ettersom jeg har brukt dem en stund), så er det å kutte ut metadon eller BZD "cold turkey" SÅ MYE VERRE enn å kutte ut heroin, at ord såvidt kan beskrive det. Ord som grusomt, traumatisk, for jævlig blir overforbrukt i vårt språk, og da sier man at ting er ubeskrivelige, men det er i en slik sammenheng at slike ord faktisk er nyttige og beskrivende. En ting til jeg vil påpeke er den psykiske og emosjonelle horroren, både heroin, metadon og BZD medfører. For meg har dette alltid vært tyngre enn det fysiske. Når man er fysisk dårlig, skikkelig dårlig, da har man ikke særlig rom for å merke hvor galt man har det med seg selv emosjonelt, psykisk og åndelig, men når dette begynner å gi seg, vel, da begynner de psykiske og emosjonelle abstinensene. Jeg har aldri truffet en morfinist som ikke har vært suicidal fem-seks dager ut i abstinensperioden, og selv om man har familie, hus, penger, folk som elsker deg, virker verden så svart og blek at man bare ønsker å gjøre slutt på livet. Vel, dette var mitt første innspill på dette forumet ettersom jeg netopp meldte meg inn. Hvis det er noen som er interessert i å høre mer, eller trenger noen råd, eller noe hjelp, eller noe som helst informasjon om disse temaene, er jeg villig til å skrive mer. I tillegg til min praktiske utdanning som morfinist/heroinist og BZD avhengig, har jeg en syv års universitetsutdannelse innen, la oss foreløpig bare si, et helsefag, så jeg har god teoretisk peiling på emnet også. Spesielt de siste to årene har jeg brukt mye av min tid på å sette meg inn i hva som faktisk skjer spesielt i hjernen under avhengighetsutvikling og abstinenser. Til alle der ute som forsøker å slutte: Det er helt jævlig, og Helse Norge bør skamme seg i måten de behandler folk med ruslidelser på, spesielt de med fysiske avhengigheter, som nettopp opiat/opioid og BZD avhengighet. Det er en skam i forhold til det som skjer i land som Danmark, Østerrike, Sveits, Nederland og Portugal f. eks.

Til Cold Pac... Det finnes psykofarmaka som tar, og det finnes psykofarmaka som gir. Heroin og amfetamin er eksempler på noe som bare tar og tar. Psilocybin/fleinsopp hører derimot til den andre kategorien. Her vil jeg også legge til MDMA og ketamin. Dette er substanser som utvider ens horisont, men man må være trygg på at dette er noe man ønsker å gjøre, og aller helst gjøre det sammen med noen man stoler på, og aller helst med en sitter, en som er upåvirket. Disse stoffene, og spesielt psilocybin og ketamin, vil også hjelpe på å bryte misbruk/avhengighet til stoffer som alkohol/benzodiazepiner (de nevnte rivotril)/heroin... Lykke til med en eventuell sopptur. Hvis du ikke har prøvd det før, vil du få en ubeskrivelig opplevelse. Folk reagerer forskjellig på mengde fleinsopp, men for de fleste vil en moderat til høy dose av norsk spiss fleinsopp (psilocybe semilanceata) ligge rundt hundre sopp.