Tråd: Frieord
View Single Post
Sitat av LGDS Vis innlegg
Jeg bærer aldri kniv ute, har ingen kniver hjemme utenom denne som en souvenir fra spania tur
Vis hele sitatet...
Ingen kniver hjemme? Står du på kjøkkenet og hakker opp tomater med hammer hver gang du skal lage salat, da eller?

Jeg skjønner at dette var en glipp fra din side; du tenkte ikke helt over hva utsagnet ditt egentlig betød før du skrev det. Formodentlig mente du noe slikt som "jeg har ingen andre gjenstander hjemme som er forbudte etter våpenloven". Kanskje? Det er den rimeligste tolkningen. Men jeg kan ikke lese tanker og kanskje mente du noe helt annet. Men denne holdninga di er faktisk problematisk. Det er kanskje ikke så viktig om du har en kokkekniv eller ikke, og det er ikke så viktig om en voldsutøver er 190 eller fem centimeter høyere når man skal diskutere det prinsippielle. Men hvis man er avlsappet med detaljene, hvorfor skal man da være sikker på at man ikke er avslappet med mer relevante ting også? Jeg har for eksempel sett utallige eksempler i det offentlige ordskiftet på at folk forbytter begreper som "asylsøkere", "flyktninger" og "innvandrere". Denslags er det faktisk veldig relevant å holde orden på. Hvis du mener én ting, men overdriver litt for poetisk vellyd når du skriver det, så er det kanskje ikke et problem i seg selv. Men hva om noen andre tolker det bokstavelig, og bruker deg som kilde i en debatt? Som så misforstås av en tredje person til å bli enda verre? Plutselig har fjøra blitt til fem høns, og man skulle nesten tro at det står en hær av zombifiserte voldtektsforbrytere fra midtøsten på grensa og bare venter på en anledning til å jevne landet med jorden. Da er ikke lenger debatten faktaorientert.

Ser du nå problemet med frieord?
Sist endret av Myoxocephalus; 12. februar 2017 kl. 19:55.