View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Se hva som skrives, om du tar en joint å kjører bil så vil det være likegyldig om det avkriminalisert eller ikke.
Men du mister ikke automatisk lappen av å bli tatt dersom du ikke er i nærheten av bilen. De andre du nevner er nok vanerøykere.
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Seriøst. Du leser såpass mye på forumet at du er nødt til å ha fått med deg at førerkortet ryker for svært beskjeden beskjeftigelse med cannabis. Hvor mange tråder har vi om dette nå? Altså: I 2010 ytret daværende justisminsiter Knut Storberget at besittelse av marihuana til egetforbruk to eller flere ganger pr. år var tilstrekkelig grunn til å inndra førerkort. Dette er snart ti år siden, praksisen begynte en god stund før det, og lista har utelukkende blitt senket ved årene. Kilde og sitat (min utheving):
Av Politidirektoratet har jeg fått opplyst at i tilfeller der festing i helgene er knyttet opp mot bruk av rusmidler, herunder stort forbruk av alkohol, vil dette få betydning for vedkommendes førerett. Politiet kan med hjemmel i vegtrafikkloven § 34 femte ledd treffe vedtak om tilbakekall av føreretten på bakgrunn av opplysninger om rusmiddelmisbruk fordi innehaver av førerett da ikke vil anses å fylle edruelighetskravet.

Politidirektoratet har for øvrig ved rundskriv 9. februar 2007 (”Håndhevingsinstruksen”) gitt nærmere retningslinjer for politiets vurdering.

Håndhevingsinstruksen pkt. 3.2.1 lyder slik:

”Manglende edruelighet - vegtrafikkloven § 34 femte ledd

Dersom politiet i medhold av vegtrafikkloven § 34 femte ledd vurderer å fastsette tap av førerett som følge av førerettinnehaverens manglende edruelighet, må det tas i betraktning om forholdet har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av vedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert. Det må videre fremgå at vedtaket er fattet av hensyn til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers.

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest, jf. politiloven § 9 (tidl. løsgjengerloven § 20) eller bøteleggelse etter straffeloven § 350 (tidl. løsgjengerloven § 17). En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til tap av førerett. Bøtelegges vedkommende to eller, flere ganger i løpet av et år, er det grunn til å foreta undersøkelser vedrørende edrueligheten.
Vis hele sitatet...
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om tar joint når du er på fjellet med kompisgjengen mister du ikke barna.

Er du stein eller kanonfull foran barna vil konsekvensen være like hard selv om alkohol er lovlig.

Barnevernet skal gjøre det som er best for barna, å skille barn fra foreldre skjer ikke for cannabis røyking i ny og ne. Men iom at det er ulovlig og du får feks får beskjed om å slutte, men nekter vil selvsagt konsekvensen blir strengere, men det handler mer om lovbrudd enn cannabis i seg selv. om du røyker en gang i blant når du ikke er med barna skal det ikke være noe automatikk i at du mister foreldreretten.

Vis meg gjerne troverdige kilder dersom du/dere mener jeg tar så feil.
Vis hele sitatet...
Det der er jo veldig anektdotisk, men hva er grensa for "alvorlig narkotikamisbruk", da? Finnes dent en objektiv mal de retter seg etter? Eller er det, som så fryktelig mye annet, et spørsmål om skjønn? Jeg kjenner eksakt én person som jobber med akuttsaker i barnevernet, og hun er også en fanatisk innbitt motstander av narkotika i alle former og medlem i norsk narkotikapolitiforening. Hun tror oppriktig at cannabis og heroin har de samme virkestoffene, og at det kun er styrkegrad som skiller de. Hun sa rett ut til meg at folk som har benyttet ulovlige rusmidler på noe tidspunkt i livet ikke burde få barn fordi "sporstoffene sitter alltid igjen i kroppen og skader fosteret" og "mennesker med så laber moral er aldri gode foreldre i lengden". 4realsies. Hvis hun fikk nyss om du "sporadisk benyttet cannabis alene", hvordan tror du det hadde slått ut i hennes rapport? Jeg er ikke en av disse gale barnevernsmotstanderne, og jeg tror ikke det er noen automatikk i dette. Å kategorisk avvise muligheten fordi barnevernet "skal gjøre det som er best for barna" blir en anelse sirkulært - noen av de som jobber der er faktisk ikke helt i vater. Det samme gjelder forøvrig politiet. Jeg ville aldri rådet noen med førerkort, våpenkort eller barn til å nevne rusbruk for noen myndighetspersoner. Det kan gå bra. Det kan også gå skikkelig til helvete.