View Single Post
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Ja du har helt rett i det, men her har bransjen lagt opp løpet selv.

Det er en grunn til at de har valgt denne fremgangsmåten istedet for å fakturere med en reell timepris, og det er veldig vanskelig å se andre hensikter enn å lure kunden.

Jeg tror elektrikere har skodd seg godt på at man ikke har lov til å gjøre en dritt selv, og at kundene ikke har hatt en innsikt i hva materialene egentlig koster.
Det ser jo fryktelig flott ut at elektrikeren man har leid inn får "50% avslag!!" hos grossisten...
Fantastisk.

Man kan jo lure på hvem som bestemmer all den dritten som står i NEK400. Bygger du nytt nå skal det være en egen kurs til kaffemaskinen og mikrobølgeovnen, selv om man må tapetsere hele kjøkkenbenken med doble stikk.
Synes hele opplegget er piss, og jeg har veldig vanskelig for å ha sympati for stakkars elektrikerne, etter at de har levd som konger i flere tiår..
Vis hele sitatet...

Her mener jeg du er inne på noe vesentlig.

Jeg kan gjerne betale en høy timepris (for et godt arbeid), men synes avansen på utstyret er helt vill.
Som du sier, kommer de ofte med at man får "20% avslag" på prisene, eller at man betaler det samme som de har som inn-pris, noe som er direkte piss. Ser man på prisene for akkurat samme Elko-utstyr på elektroimportøren e.l. kan man kan ofte dele prisen med 3, og får håpe at større elektrikerfirmaer får enda lavere pris enn dette på "standard utstyr" som vanlige Elko kontakter og installasjonskabel som de bør ha liggende i bilen hele tiden.

En jobb som fikk meg til å se rødt, var en ledning som skulle trekkes rundt en ny verandadør. Ledningen som gikk langs gulvet måtte fjernes pga at vi hadde satt inn en ny dør, og man måtte legge en ny ledning rundt døra.
De tok seg betalt nesten 2000,- for under 10 meter med vanlig 2,5mm2 kabel...
Timeprisen var kanskje litt på den lave siden, men totalprisen for en halvtimes jobb ble med "kjøring" og div nesten 5000,-

Det er helt klart at mange elektrikere tar seg ekstremt godt betalt for småjobber.
Ikke rart mange gjør ting selv med slike priser.

Jeg synes det er helt OK med timepriser på 700-800,- timen hvis de kun tar en liten avanse på selve utstyret.

Men når de har kanskje mer enn 200% avanse på utstyret blir det litt pussig. Greit at det sikkert tar noen minutter å plukke utstyret osv, men bak det da inn i "kjøring" og/eller "dokumentasjon" og legg på litt på timeprisen for å kompensere for dette.

Det har sikkert blitt slik fordi veldig mange kun spør om timeprisen, og velger den som er billigst på timeprisen, men for oss som gjerne betaler fornuftige timepriser er det irriterende. Og det virker som selv de som har litt mer normale timepriser også har enorm avanse på materiell...

De gangene jeg har lagt ut småjobber på "mittoppdrag.no" eller hva det nå heter, har jeg også sjelden fått noen svar, og må ofte likevel ringe direkte rundt.

Det virker dermed som de fleste elektrikere har godt med oppdrag, og ikke "gidder" småoppdrag på tross av at de kan føre timer med gaffel og inkludere kjøretid, dokumentasjon og alt som gjør at slike små oppdrag likevel tar mye tid.