View Single Post
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Supert!
For å spørre deg noen spørsmål tilbake.
Hvilken sikring har du beregnet deg frem til at du kan bruke på en 16mm2 kabel?
Hvilket spenningsfall har du på kabelen ut til garasjen?
Hvilket moment skal biltema-sikringene skrus til med.
Er biltema-sikringene godtkjent for de kortslutningsstrømmene du har på anlegget ditt?
Hvilken forlegningsmåte vil du velge å bruke?
Er det behov for noen korrigeringer?
Vis hele sitatet...
Er du en lærling som har fått litt vel mye selvtillit og tror du er kjempesmart og verdensmester som følge av hva du har lært på yrkesskolen?

Jeg kan love deg at INGEN elektriker står med momentnøkkel og drar til skruene i sikringen til spesifisert moment. IKKE EN ENESTE EN i hele Norge.

Og forlegningmetode til garasje sier seg vel selv? Rør i bakken fra huset til garasje, også høyst sannsynlig åpent anlegg i garasjen.

Sitat av tripmix Vis innlegg
Ekvivokk:
Hoved sikringen jeg skal bruke på kabelen er 32amp 100v.
Spenningsfall på en PFXP 4G16mm2, vet ikke, ser heller ikke hvorfor det er relevant.
Vis hele sitatet...
16 kvadrat på 32 ampere ut til garasjen. Snakk om overkill.

Og 100 volt? Bor du i USA?

Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
For å si det slik, så selger ikke merker som Elko, ABB, Scheider eller Häger annet enn grossister i Norge. Det er for det første ikke lov, for det andre, så er det for at folk som deg ikke skal få lov å koble opp EL-anlegg på egenhånd.

Blir helt skremt at så ignorante folk som deg faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vel det er direkte feil. Det er flere ting privatpersoner fullt lovlig kan koble selv her i landet. F.eks en stikkontakt kan man skifte ut selv helt lovlig.

Og de nevnte merkene selges til privatpersoner av flere butikker i Norge. At privatpersoner ikke får kjøpe av grossister eller direkte av produsenter er da helt vanlig for ALLE typer varer, ikke bare elektro varer. Prøv f.eks å trappe opp på Norsk stål som privatperson og si du skal kjøpe noen lengder med stål kontant som privatperson... Eller tropp opp på ASKO og se om du før kjøpt noe mat som privatperson...

Så hvis du blir skremt av ignoransen så anbefaler jeg deg ikke å ta en titt i speilet, for det kan vel bli litt av et sjokk...



Folk har generelt en overdreven tiltro til det de oppfatter som autoriteter her i landet. Elektro kobling er ikke akkurat noe rakettvitenskap, og på den annen side så betyr ikke et fagbrev at du er noe geni på området. Jeg har sett mye dårlige og slurvete elektrikere, og jeg har også sett ikke-elektrikere i industrien med bedre kunnskaper og skills enn elektrikere med fagbrev.
Nesten alle som driver å kobler elektro som et yrke f.eks har fått støt flere ganger i løpet av sitt yrkesliv (heldigvis for de aller fleste "bare" på 230 volt, og det går som regel bra). Hva sier det om deres kunnskaper og sikkerhet? Tilsier det at de er noen overmennesker og genier hele gjengen?

Sitat av NAPse Vis innlegg
Hva betalte du sist du var hos frisøren?
Når jeg er hos frisøren betaler jeg ca 250kr. Da sitter jeg i stolen 10-15min dette tilsvarer en timepris på 1000-1500kr dvs. et dagsarbeid hos frisøren koster 7500-11200kr.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sammenliknbart da det handler om hvor mye av tiden man faktisk har jobb. En prostituert som tar 2000 kr for en halvtime har ikke 32 000 kr i løpet av et 8 timers skift og 640 000 kr i måneden for å si det slik....

En elektriker kan i mye større grad planlegge og legge opp arbeidet til å dekke hele dagen enn en frisør som tar drop-inn kunder kan.
Sist endret av JRF; 5. desember 2016 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.