View Single Post
Sitat av McLovin Vis innlegg
Finn gjerne frem dette i NEK så vi kan være sikre om det.
Vis hele sitatet...
Beklager, det er maksimalt 3% spenningsfall for belysningsutstyr og maksimalt 5% for annet forbrukerutstyr.
Dette står på side 199. i montørhåndboka, under "6.2.7. Maksimalt spenningsfall"

Netteier har en margin på +6/-10% fra nominell spenning.

Sitat av MadCroc
Skal måle dette i løpet av uken, men hva må jeg gjøre visst jeg måler veldig høy volt som feks 230-240? (Mener å huske at volt kan variere fra hvilket tidspunkt på dagen det er så kan jo være at den stiger over det på noen tidspunkter)
Tviler sterkt på at volten er lav her i området da det er bare 100 meter til kraftanlegget.

Kan også legge til at en av mine PC skjermer har streiket etter jeg flyttet hit og den hadde ikke en slik lader som de fleste nye skjermer har, den fikk strøm rett fra en sånn pc strøm kabel.
Vis hele sitatet...
230-240 er helt normalt.
Jeg tror ikke det er spenningen som er problemet.

Sitat av Diepod Vis innlegg
Med kraftanlegg mener du da en kraftstasjon som produserer strøm? ( svær bygning som gjerne står i nærhet av en demning)

Eller en fordelingsstasjon? ( masse tykke ledninger som er montert i stålmaster/tremaster. Spenningsnivå over 24kV, man hører gjerne en høyfrekvent summelyd av ledningene)

Eller tenker du på en nettstasjon? ( liten bygning som gjerne står i umiddelbar nærhet av vei. sjeldent større enn 4x6m)

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi hvis du kar en kraftstasjon 100m fra deg så har du sannsynligvis også en høyspent luftlinje med en spenning på 136kV eller høyere der også. Dette kan indusere strøm i kabler osv som er forbundet med ditt hus.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at dette er noe problem, med mindre de som har lagt høyspent linja, eller installasjonen i blokka/huset har gjort en formidabelt dårlig jobb med risikovurderinga.