View Single Post
Sitat av Molekev Vis innlegg
Det er egentlig et definisjonsspørsmål, og jeg kan si meg enig i at Pedofili ikke er en legning. Det er en parafil (engelsk: paraphil) som betyr at man tenner på noe som er unormalt å føle begjær for.

Hetero-, homo- og biseksuell er de tre legningene vi kjenner til.
Vis hele sitatet...
Dill.
Det finnes mennesker som tenner seksuelt på prepubertale barn og det finnes mennesker som blir romantisk tiltrukket av, og forelsker seg i, nettopp - prepubertale barn. Førstnevnte kan du omskrive til å være en seksuell perversjon eller parafili eller hva du måtte ønske, men sistnevnte er utvilsomt en legning på linje med de tre du lister opp. Dette er to vidt forskjellige ting, men de færreste er overhode klar over at det eksisterer slike nyanser - antakelig fordi pedofili er ekkelt og noe mange rett og slett ikke ønsker å vite noe om. Det er kjipt nok når vanlige mennesker har denne holdninga til verden omrking seg, men at vitenskapsfolk tillater seg å ignorere ubehagelig kunnskap er grensesprengende forkastelig.

Forøvrig vil jeg si at å kategorisk påstå at det for vitenskapen eksisterer tre kjente seksuelle legninger blir ganske søkt for meg - dette er sexologi, ikke kjemi. Det er ikke slik at det eksisterer et slags periodesystem over menneskelig adferd der drevne eksperimentalister jobber intenst for å tette hullene.