View Single Post
Sitat av Afasar Vis innlegg
At materialismen er monistisk per definisjon, er jeg klar over, men det sliter den med, ettersom dets monistiske utgangspunkt ikke er den verden vi har tilgang til, altså den opplevede, men en hypotetisk ytre verden, som vår opplevede verden er en representasjon av. Allerede har en liten dualisme sneket seg inn, og det merkelige ved denne ytre verden, altså at en slik ultrasensorisk virkelighet ville være prinsipielt uoppnåelig og derfor uinteressant fra en vitenskapelig synsvinkel i tillegg til å attpåtil være umulig å forestille seg, ettersom alle dens hypotetiske egenskaper må være fysiske, altså sensoriske, noe man lett kan konstatere ved å forsøke å forestille seg hvordan en slik verden ville sett ut, overses helt.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Og hvordan klarer du å forestille deg det hvis er uinterressant fra en vitenskapelig synsvinkel?

Jeg prøver ikke på noen måte å være stygg i munnen eller noe her, men er ikke dette bare en hel del vas, gjemt bak masse avanserte ord og begrep.

Jeg hadde i allefall foretrukket om du kunne forklart litt mer i "lamens terms" hva det er du tror på. Da blir det litt lettere for resten av leserene her å henge med på hvsa dere snakker om