View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg syns konseptet konspirasjonsteorier er spennende, hva folk velger å tro eller ikke tro og hvorfor.
Leste derfor litt om temaet tidligere og frekventerte noen deler av nettet for den type folk holder til.
Det er interessant men også veldig mørkt og plutselig sitter du der å tenker at: "hum.. kanskje det er noe i det der med illuminati?"
Best å holde seg unna!

Kanskje er det noen andre her som forsatt har nesa nedi det hullet og som kan svare på dette?:
Kina har jo vokst seg frem til å bli (vil jeg tro?) en svært ubehagelig og uforutsigbar maktfaktor.
Verserer det noen teorier om at dette viruset er plantet?

Tenker både som en test "virus som våpen" og med en added bonus i at man destabiliser og fucker opp Kina.
Det er større konsekvenser her en bare dødstall.
Folk over hele verden har nå en svekket tiltro til, ikke bare kinesere, men også kinesiske varer.
Tipper det vil og allerede har fått enorme økonomiske konsekvenser (stengte grenser, importforbud, generelt omdømme o.l.)
Vis hele sitatet...
Tja konspirasjonsteorier kan jo være underholdende nok om en ikke har noe bedre å fylle kvelden med - kan jo fort bli litt latter om ikke annet. Jmfr feks flat-jord folka.

At noen skulle ha plantet viruset har jeg vondt for å tro, spesielt om tanken skulle være å svekke kina eller ramme kinas økonomi. For Kinas økonomi er jo i svært stor grad flettet inn i vår vestlige økonomi. Vesten er jo blitt late og fete og orker ikke produsere noe som kan lages billigere i Kina til luselønn og der strømmen av billig arbeidskraft inn til byene ingen ende har.

Vi har så mange varer og ikke minst komponenter som blir produsert i Kina som vi i vesten har gjort oss mer eller mindre avhengige av at å plante viruset for å styrke vesten raskt blir å skyte seg selv i foten. Ja det vil kanskje være mulig å ramme Kina økonomisk - men trolig helt umulig uten at det også rammer vestlige økonomier. Greit nok at det går mye eksport til Kina - men vesten har jo enorm import fra Kina og mye vil stoppe opp om det blir for mye sirkus rundt epidemien.

Vesten merket det jo i også i forrige runde med sars. Det ble økonomisk merkbart og ikke bare for de som satt på verdipapirer. Det blir fort det samme nå.