View Single Post
Vel, de aller fleste av oss har nok ikke særlig belegg for å trekke konklusjoner hverken den ene eller andre veien, så det er naturlig at det blir mye spekulasjon. Det ser imidlertid ut til å gå bra med veldig mange av de som er smittet utenfor Kina, så det er jo veldig positivt for resten av verden.

Har fulgt situasjonen tett en stund nå, og helt siden dette begynte å få skikkelig feste i nyhetsbilde har det generelt vært litt lett å bli stemplet som hysteriker om man er bekymret eller stiller spørsmål ved håndteringen. Når et totalitært regime som er mest opptatt av å vise godt ansikt utad velger å sette ~60 mill. mennesker i karantene er det ikke smårusk.

Den siste pressekonferansen til WHO hadde i overkant mye PR svada i favør Kina til at jeg fikk noe særlig økt tillit. Vi har en god stund sett videoer dukke opp fra Wuhan hvor det advares mot underrapportering av Kinesiske myndigheter. Smekk fulle sykehus og kaotiske tilstander var jo ganske åpenbart av videoene som ble linket på første side i denne tråden.

Forskere v/universitet i Hong Kong anslo i en pressekonferanse at det var rimelig å anta 44 000 infiserte. Dette var på mandag.

Chris Martenson syntes jeg så langt har hatt gode og saklige oppdateringer. Han har en doktorgrad i patologi og ekspertise innen økonomi om jeg husker riktig. Her er hans siste status om situasjonen.

Leste en lengre reportasje skrevet av en granskende journalist i Kina som gikk hardt ut mot myndighetene. Men denne finner jeg ikke igjen, noen som vet hvem jeg mener?

Selv om jeg ikke er særlig bekymret for Norge må jeg innrømme at det er veldig skummelt å se det spre seg mot tett befolkede land som f.eks. India. Det vil være mange uheldige skjebner...

Kanskje smitten begrenses og ting roer seg ila. en uke. Eller kanskje viruset muterer og utgjør en større trussel. Tror ingen har fasit på denne biten ennå. Men å avfeie det som en tilnærmet ikke-sak blir vel så naivt som å hause opp til verdens undergang.

For min egen del prøver jeg å ha en mest mulig pragmatisk holdning til det; hvor ille er har dette potensialet til å bli, og i hvor stor grad er det rimelig å gjøre litt forberedelser selv? Kanskje det ikke er så dumt å ha noen flasker antibac og en støvmaske er min foreløpige konklusjon, så får jeg heller leve med å ha sløst en 200-lapp