View Single Post
Sitat av Hustlermert Vis innlegg
Det er vel heller ikke fleinsopp? jeg greier ikke å finne de små jævlane og har vært ute å jakta på dem i en stund nå. Av de bildene jeg har sett her skal det være en slags ring nederst på hatten med missfarge? Og skal de være helt spise? Er så teit, har liksom funnet alt annet av sopp, 60kg kantareller og rundt 30kg steinsopp,(ikke at jeg letter etter flein der de vokser) men fleinsoppen finner jeg ikke!
Vis hele sitatet...
Jeg var i samme båt som deg flere år siden. Problemet med å finne fleinsopp er at den gjemmer seg godt under gule og brune strå i tillegg til gress. Dette gjør det nærmest umulig å se den stående, så det letteste er å sette seg på huk for å speide 360 grader i gresset rundt deg.
Jeg har sett meg blind mange steder før jeg bøyer med ned mot bakken og plutselig får øye på en hel koloni flein rett foran føttene mine.

Om de er spisse eller ikke er ikke nødvendigvis det viktigste, se heller etter riktig tekstur og farge, samt den blålilla ringen nederst på hatten. Dessverre er det vanskelig å beskrive tekstur og hvordan det kjennes ut å ta på den med bilder alene.

Når du først holder en fleinsopp i hånda vil det gå opp et lys for deg og det blir nesten umulig å plukke feil igjen.

Lykke til!