View Single Post
Sitat av Knask Vis innlegg
Saker som dette gjør at jeg begynner å tenke på hva jeg ville ha foretatt meg som vitne i en tilsvarende situasjon.
Vis hele sitatet...
Det er en ekstremt frustrerende problemstilling å tenke på.

Sitat av Knask Vis innlegg
Forbli passiv og satse på at verbale angrep mot politimannen skal virke?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke hjelpe, men det er åpenbart det tryggeste, og det er neppe rimelig å forvente noe mer fra de rundt. For min egen del: Hvis jeg er i ferd med å drukne, så forventer jeg at folk på land forsøker å hjelpe meg, i det minste ved å kaste ut en redningsring til meg hvis den henger der. Men hvis jeg er i ferd med å bli kvalt til døde av politiet med trynet i asfalten? Nei, jeg forventer ikke hjelp og holder det ikke imot noen at de passivt bivåner drapet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Dokumentere med mobilkameraet og gå til media for å legge ekstra press på rettsapparatet - uten å aktivt gripe inn for å forhindre volden?
Vis hele sitatet...
Trolig det beste, men er du nære nok til å virkelig vise hva som skjer på en måte de ikke kan vri seg unna, så kan de ta deg for å forstyrre de i sitt virke. Sannsynligheten for at det hjelper er liten, og sannsynligheten for at de går etter deg som hevn hvis du gjør det er... Antakelig en god del større enn null.

Sitat av Knask Vis innlegg
Løpe bort og stille seg mellom voldsmannen og offeret for så å bedrive aktiv obstruksjon og dermed risikere å bli straffeforfulgt for å hindre politiets arbeid?
Vis hele sitatet...
Da får du bank, blir lagt i jern og bøtelagt. De vil bli frikjent for hva enn som skjer med deg. Det vil neppe hjelpe offeret.

Sitat av Knask Vis innlegg
Bruke håndmakt fordi man anser det som nødvendig å handle i nødverge?
Vis hele sitatet...
I beste fall: Se forrige punkt. I verste fall blir du drept. De vil bli frikjent uansett hva utfallet blir for deg.

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva gjør man egentlig hvis man blir vitne til helt grunnløs og brutal politivold?
Vis hele sitatet...
Jeg vet virkelig ikke. Det fremstår litt som å stille med to i promille, bind for øynene og halvparten av brikkene borte vekk til et parti hurtigsjakk mot Magnus Carlsen: Du kan ikke vinne. Vinner du slaget, så kommer forsterkningene. Om nødvendig fra forsvaret.

Den gjennomgripende følelsen av maktesløshet og impotens slike situasjoner fremprovoserer... Virkelig, dersom det mot formodning finnes et helvete vil slike scener være en langt mer effektiv tortur enn svovel og ild. Men hva faen skal man gjøre? Enhver handling vil bare gjøre deg til del av en deprimerende statistikk de færreste gidder å lese og knapt noen forstår.

Antakelig er det best å dokumentere det i den grad man kan, og deretter hjelpe ofrene hvis muligheten byr seg. Det er ikke veldig tilfredsstillende.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Mannen har uttalt seg i kraft av sitt embete i avisa en rekke ganger. Tror ikke det er helt kosher at jeg skriver hvem det er her.
Vis hele sitatet...
Helst ingen namedropping eller outing. Du vet, personopplysninger, GDPR og alle de greiene der. Du må gjerne henvise til konkrete nyhetssaker, og i de tilfeller hvor navnet er plastra over alle forsider er det selvsagt innafor å være åpen - men vi ser helst at "nye" opplysninger om enkeltpersoner ikke dumpes her: Avisene har generelt god forståelse av hvor formelle og mindre formelle grenser går, og de har både større muskler, interesse og glede av å ta de krangler som måtte oppstå i etterkant.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. februar 2021 kl. 21:26.