View Single Post
Fant ikke noe kontraktsforslag på boligmani.no men jeg kom over dette;https://www.boligmani.no/gode-tips/r...utleieren/7481

Les hele sitatet under.

Når alle leietakerne signerer på samme kontrakt blir de solidarisk ansvarlige for kontraktens innhold. Det betyr eksempelvis at hvis romkameraten din ikke betaler leie, kan utleieren kreve deg for hele beløpet. Som utgangspunkt kan utleier rette hele utestående beløpet mot alle.

Dersom dere i kollektivet har en innbyrdes avtale om hvem som skal betale hva, kan du selvsagt kreve regress av de som du har måttet ”legge ut for”. Da må imidlertid du sørge for inndrivelse av pengekravet, som kan bli mye mer arbeid samtidig som det er mulig du ikke får penger.

Viktig! Oppsigelse av leiekontrakten er et annet tema som burde vurderes når kontrakt skal signeres. Dersom utleieren ønsker at kun én av leietakerne skal flytte ut, eller kun én av leietakerne ønsker å flytte ut, må kontrakten i utgangspunktet sies opp i sin helhet. Viktig!

Utleier og de resterende leieboere kan selvsagt forhandle om ny kontrakt på nye vilkår samtidig som den gamle kontrakten termineres. Mange utleiere vil nok imidlertid passe på tidspunktet for når ny kontrakt forhandles. Dersom det skjer på et tidspunkt med stor etterspørsel kan leietaker ende opp med dårligere kontraktsvilkår enn man hadde i forrige kontrakt.
Vis hele sitatet...


Se spesielt siste punkt i fet skrift. Kontrakten dere har, er ifølge boligmani.no ugyldig siden utleier har godkjent at en av dere flytter. Utleier kan dermed ikke kreve deg for hele leien, og jeg ville straks gitt beskjed om dette til utleier, og forsøkt å komme til en løsning.

Siden du har betalt dobbelt i sept og oktober kan du feks bo gratis ut oppsigelsen. Eller rett og slett kreve pengene tilbakebetalt. Om dere har betalt depositum vær nøye når du flytter ut og ikke lever fra deg nøkler før du har fått depositum slik at ikke utleier forsøker å utnytte deg.

Om du har mulighet til å snakke med advokat ville jeg lagt fram saken der evt. ta dette opp i forliksrådet. Vis gjerne til din kontrakt, samt hva som står på boligmani.no. Nå kjenner jeg ikke til boligmani, og vet ikke hvilke juridiske vurderinger de har tatt i forkant av publisering men dersom en stoler på det de skriver så er kontrakten din ugyldig siden utleier godkjente at co-leietaker sa opp.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 11:44.