View Single Post
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er netopp på grunn av uttynningen at vann og innsjøer er tryggere. Vannet fra infiserte bekker blir så uttynnet at all fare for smitte blir borte. Du har ikke kontroll på hva som kan forurense elven du drikker i. Senest i går vandret jeg forbi en leirplass der man tydelig kunne se toalettpapir fra tidligere gjester rett ovenfor leiren tett inntill en bekk.

Man skal selvsagt ikke bli paranoid da sjansen for å faktisk bli syk er mikroskopisk selv om du drikker vann som ikke er rent. Magesyren og imunforsvaret tar 99% av all smitte. Det er bare det at en e.coli-smitte med medfølgende diare er litt utrivelig om du er langt fra sivilisajonen.
Vis hele sitatet...
Rennende vann i bekker og elver har og den fordelen at det blir "renset" for en god del ulumskheter via organismer og planter langs bunnen/kanten.

Det vil alltid være en risiko, men den er veldig, veldig liten. Sørg for å sjekke nærområde rundt der en har tenkt å forsyne seg etter avføring, døde dyr eller andre risikoer(oppstrøms) og er det fritt eller ingenting en legger merke til så ville jeg ikke ha tenkt to ganger over å ha fylt opp vannflaskene mine der.