View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
2) Forresten, étt spørsmål til; hvor lenge er sikkerhetsklareringen du fikk i Forsvaret med deg videre - i henholdsvis i Forsvaret, -og i det sivilie? Og _kan_ sikkerhetsklareringen fra Forsvaret brukes til sivile jobber, der det trengs?
Vis hele sitatet...
Formelt sett er sikkerhetsklareringen gyldig i fem år, med mindre du endrer familiesituasjon osv. Det betyr at hvis du får samboer, kone eller barn, så må du reklareres akkurat som hvis klareringa di er i ferd med å løpe ut. Så lenge klareringa fortsatt er gyldig er dette dog mest å betrakte som en formalitet, skjønt hvis din nye kone er fra bestemte land, så kan de gi problemer.

I praksis vil derfor din sikkerhetsklarering ofte bli ugyldig nokså kort tid etter at du er ferdig med førstegangstjenesten. Jeg mener å ha hørt noe om at de settes med en kortere tidsbegrensning for folk som er inne til førstegangstjeneste, men jeg har aldri fått det bekreftet. Det er uansett nokså uvesentlig; trenger du klarering i jobbsammenheng vil maskineriet uansett settes i gang igjen, det vil bare gå fortere.

Denne fordelen har du forøvrig selv om klariringa har utløpt, for du kan føre opp når du var klarert og for hva, og klareringsmyndighetene trenger da ikke kikke på hva du gjorde før du ble kalt inn. Da sparer de tid, og prosessen går fortere. I tillegg, hvis du gjorde noe bøll i ungdommen, og du under førstegangstjenesten ble kalt inn til sikkerhetssamtale og "etter samlet vurdering ble vurdert skikket likevel", så vil de neppe overprøve det senere. Du trenger altså kun svare for din ungdoms eskapader én gang.

Klareringen kan helt klart brukes der det trengs, men de vil som sagt uansett sette i gang prosessen. Men, det er klart, arbeidsgiver blir jo ikke sur hvis alt han trenger å få bekreftet fra NSM at du fortsatt er klarert, fremfor å måtte vente 6 måneder iu uvisse på om du får den eller ei.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg regner med at som med andre slike attester går de ut på dato etter 6 mnd slik som vandelsattestene gjør.
Vis hele sitatet...
Nei, sikkerhetsklareringer er i prinsippet gyldige i fem år av gangen. Din autorisasjon opphører imidlertid samtidig med ditt tjenestelige behov.