View Single Post
Normalt frarådes det å gå med hunden på asfalt. Det er vondt for potene dems, og på vinterstid er det mye salt på veiene. Dette tørker ut potene og kan gjøre de veldig såre.

Ville heller klipt klørne enn å file de. Hunden får ikke varige mén av å få klipt nerven litt. Det gjør bare litt vondt. Lær deg heller hvordan du gjør det. Det krever litt trening, men etterhvert er det gjort på 1-2-3. Det blir ganske mye jobb om du skal holde på å file klørne på hunden din i 10 år eller mer.

Skaff deg en skikkelig klotang fra dyrebutikken. Ha klare godbitene og legg hunden på ryggen mellom beina dine. Selv pleier jeg å ha bakbeina til hunden nærmest meg. Klipp litt og litt. Pass på at du ikke klipper klørne rett av. Kloa skal klippes på skrått i ca 45° vinkel. Du finner bilde av dette på Google. Når kloa begynner å bli myk så nærmer du deg nerven. Man kan også se det inni kloa om man nærmer seg nerven. Pleier som regel å klippe til jeg ser en hvit prikk eller et lysere felt i kloa. Hunden min har sorte klør, men hvis hunden din har lyse klør kan du bruke en hodelykt for å se nerven også. Dersom du klipper nerven så skvetter kanskje hunden litt. Ikke lag noe greier ut av det, bare fortsett klipping på resten av klørne. Husk å gi masse ros underveis og godt med godbiter når du er ferdig!

Lykke til!