View Single Post
Nå endret vel TVN utfallet i saken? Serien er vel blitt tilgjengelig via streaming bare at den er fjernet fra sendeskjemaet til TVN. Så da har vel redaktøren fått tenkt seg litt om mens de har lest alle kommentarer og kommet fra til at de heller ikke tenker serien er rasistisk men her velger de altså å helgardere.

Jeg vet ikke hvor du har vokst opp, er vel samer rundt i hele landet idag? Men jeg vet at enkelte samer fortsatt opplever ganske drøye krenkelser pga av sitt opphav og sin kultur. At de kanskje snakker annerledes, har disse spesielle draktene osv. Det er jo temmelig lavpannet å feks krenke og latterliggjøre en same i samedrakt på 17 mai mens bunadsgjengen bare får klapp på skulderen. Sånt kan jeg skjønne blir slitsomt. husker ikke logoen til joika kaker og egentlig aldri tenkt noe større over om det er galt eller greit, men jeg husker det ble markedsført som naturkost også viste det seg at det nesten ikke var kjøtt fra rein i de, eller det var veldig lite. Men jeg vet jo at diplom is endret sin logo, og mokkabønner endret sin logo for veldig mange år siden. Og det er vel egentlig greit? Jeg mener, jeg kan jo ikke si om det er greit eller galt at en som er mørk i huden reagerer på logo på mokkabønner eller en same reagerer på joikakaker. De berørte får selv reagere om de føler for det. For din del ser det jo ut til at den logoen ikke er et problem, men kanskje er det andre samer som har reagert? Kanskje blir også terskelen for hva som kan aksepteres lavere om noen stadig befinner seg i en situasjon der de krenkes pga kultur, etnisitet eller hudfarge eller talemåte? Og blir det et problem så trenger vi jo ikke påberope oss sensur i forhold til feks logoer. Ingen ønsker vel å fremmedgjøre mulige kunder. Så det er vel bare smart å endre. Så får de jo litt gratis taletid i nyhetene i samme slengen?