View Single Post
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Den sketsjen her er det lenge siden jeg har sett! Jeg har også ledd av den her i gamledager men nå var den jævla vond og se!

@Bothrops, dette er litt OT i forhold til selve tråden men ser mange på internet kommer med kommentarer som dine, norsk humor er en selvmotsigelse osv. Vit at jeg spør i jævlig god tro fordi jeg er genuint nysgjerrig, men hvorfor mener du det f.eks? Jeg er ganske internasjonal av meg og jeg er ganske kritisk til en del kulturelle ting Norge har oppfostra opp gjennom men jeg klarer ikke se hvorfor eller hvordan en del amerikansk humor teknisk sett er sååååå mye morsommere liksom. Jeg tar Harald Eia over CK any Day, og jeg lurer på om Rick and Morty (som forøvrig er en av mine favorittserier) hadde hørtes ut på norsk? Noen ganger så tror jeg, meg selv inkludert at vi synes ting er kulere fordi engelsk er et kulere språk enn norsk. Nå skal det sies at det er mye banebrytende ræva norsk humor men jeg er ikke enig i at nivåforskjellen er så stor som mange vil ha det til.
Som sagt, jeg lurer genuint på hvordan andre forholder seg til dette, det kan jo hende folk har synspunkter og poenger jeg selv har oversett.
Vis hele sitatet...
La oss ta forbehold om at alt dette er smak og behag.
Tror jeg så nesten hver episode av Mot i Brøstet når det gikk på tv og syntes det var veldig morsomt. Hvorfor det ikke er morsomt nå vet jeg ikke helt, var det egentlig morsomt i utgangspunktet eller var jeg bare riktig alder? Var barn. Seinere syntes jeg Team Antonsen var veldig morsomt, og jeg holder det vel fortsatt som noe av det morsomste fra norsk tv. Men jeg har ikke sett mer enn et par sketcher siden det gikk på tv, kanskje det har gått samme veien

I amerika f.eks så har man en kultur for standup og en oppbygd rute komikere følger. I norge har vi komikere ansatt av tv-kanaler og staten. Vi har sketcher og gameshows med moderate morsomme folk som kan improvisere omringet av politikere, influensere og andre downers. En tradisjon for revyer

Jeg er ikke vanligvis den som argumenterer for sosialdarwinisme, men i akkurat dette feltet virker det som det nesten kreves for skvise frem de beste, mest interessante folkene. Du finner ikke nødvendigvis gull bland de først i rekka som lever som Madonna. Men de litt bak som har fått bare dører smellt i ansiktet gjennom en hard bransje, med sin tunge baggasje som de gradvis har gjort til noe morsomt, underfundig eller relaterbart. Og kan leve av det. De har ofte noe.

Har muligens noe med størrelsen på landet å gjøre. Kanskje vi har alt for spesifikke små kulturer inni fjordene våre at man må regulere materialet for mye for hver mil man reiser.
Svært få komikere som fokuserer på folk over rølpe alder, blir mye sexprat, lyder og grimaser.

Otto Jespersen er bra til tider, men han er basically en norsk Lewis Black

HÅVARD LILLEHEIE???!! Hvor mange mil med nrkuk har han sugd for å få tittelen komiker.

Det blei en lang rant. Var egentlig bare svar på hvorfor jeg er negativ til norske komikere. Vi har vel laga et par bra komedier, likte Svidd Neger. Den holder seg faktisk ganske bra fordi den var så uttafor i første omgang. og Ulver, omg
Sist endret av Bothrops; 16. desember 2020 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.