View Single Post
Sitat av Tankekors Vis innlegg
Cold Steel har til tider ufortjent dårlig rykte. De er for det meste solide kniver, og foldeknivene har en av de sterkeste "lock"ene (triadlock eller whatever). De kan ha litt problemer med ujevn egg, og før var de overpriset mtp stål. Men de har forbedret seg utifra det jeg har fått med meg. De har også begynt med ganske så eksotisk stål, og den som TS linker til har faktisk ganske bra stål til prisen. Så å si de lager "dritt kniver" er nok å overdrive.

Personlig ville jeg gjort som de andre sier og heller gått for Benchmade eller Spyderco hvis man først skal bruke en 800-1000 kr. Men Cold Steel er en fin introduksjon til knivverden etter min mening. De fleste kniventusiaster har vært innom de, enten det er foldekniver eller de fantastisk billige og gode machetene som virkelig tåler en støyt!

Så til TS, hvis du digger utseendet(som kanskje er den viktigste faktoren for en "nybegynner" i knivverden) bare kjør på med den kniven. Finnes mye verre alternativ!

Forresten, SOGen du viser til har forferdelig mye dårligere stål enn Cold Steel. Ikke et alternativ jeg ville sett på for den prisen. Og de er ikke akkurat kjente for å ha den beste kvaliteten... De stiller seg hakket under Cold Steel. Og den benchmaden har enda verre stål. Skal du først gå benchmade går du for de som IKKE er i samarbeid med HK(finnes unntak).
Vis hele sitatet...
SOG'en og Benchmaden har et mildere stål, 8cr13 og AUS-8 er omtrent samme type stål, men de er lagd av en hel bit stål istedenfor pulver som er smelta sammen, som rett og slett er svakere.

Så du står mellom stål som ikke chipper, men holder skarpheten kortere og stål som chipper letter, men er skarpere lengre. Mildere stål er også naturlig nok enklere å slipe.

Det er sjeldent uten grunn at Cold steel har fått dårlig rykte, mens SOG og andre merker ikke sliter med det samme, men har ikke sett på kniver på lenge så er litt utdatert der, det må jeg innrømme. Hvis du trur det er en god kniv for all del er den verdt å prøve.