View Single Post
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
URL'en du postet viser et utsnitt av siden, på 1024x1024px.

Satte meg litt inn i API'et de bruker, og endte opp med å bruke linker som denne: https://www.nb.no/services/image/res...l/0/native.jpg
Utsnitt av forsiden: 1 - 2 - 3 - 4

Laster fortsatt, og setter sammen, bildebiter på 1024x1024px, men fra full oppløsning.
Informasjon om hver side, og antall sider henter jeg fra tilhørende manifest: https://api.nb.no/catalog/v1/iiif/UR...03004/manifest

Virker som den eneste sjekken de gjør er på IP.
IP lokalisert innenfor Norge, får tilgang til å lese bøker merket "Tilgang for norske IP-addresser"
IP lokalisert på biblioteket får tilgang til å lese bøker merket "Tilgang under bestemte vilkår"
Her har de skrevet litt om det.

Har sett at VPN til norge visstnok fungerer for å vise bøker en kun har tilgang til i norge.

Sist jeg sjekket var det ikke behov for noen form for header egentlig.
Vis hele sitatet...
Takk for raskt svar, Lanjelin. Da virker altså URLen min? Du får opp boksidebildet i nettlesern og blir ikke avvist/blokkert?

Når du sier at du får se et utsnitt blir jeg litt forvirret. Får du ikke se hele boksiden? Bare en del av den? Er ikke 1024x1024 oppløsningen?

Hva viser URLene du skrev opp? Hele siden eller bare en del av den? Med hvilken oppløsning? Jeg vil IKKE har for høy oppløsning, for da tar det bare masse tid å laste ned. Jeg vil ha en hel side returnert på en gang.

Det jeg akter å gjøre er å laste ned en hel bok med skript. Ikke bare en men mange, så de bør ikke ta mer plass enn nødvendig.

Jeg har prøvd alle gratis-proxyer i Norge jeg har kunnet finne, men de er blokkert alle sammen, så NB har en svarteliste. VPN koster i alle tilfelle penger, og jeg gidder ikke betale bare for å finne ut at NB blokkerer deres servere i Norge. Dessuten liker jeg ikke å laste ned programvare og kjøre den på min maskin. VPN er feil tjeneste når man bare trenger norsk IP.

Jeg tar ditt svar til inntekt for at det ikke er noen forskjell på hva man får se med URLer for alle og URLer for nordmenn. URL-språket er det samme og bildet det samme. Ja? Og ingen headere eller sikkerhet forøvrig.

Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Spennende tråd! Jeg har i flere år hatt et egenutviklet verktøy skrevet i NodeJS, som bruker nb.no sitt API for å hente ned tiles som jeg så kombinerer til sider, kjører OCR på lokalt, og til slutt kombinerer til én stor, søkbar PDF. Verktøyet mitt har en del avhengigheter, som Postgres, Tesseract OCR, og diverse PDF-verktøy. Jeg har lenge hatt en plan om å lage et Docker-image som lar deg kjøre verktøyet uten å måtte installere alle disse verktøyene selv på forhånd.

Jeg kan godt tenke meg å dele kode, men først må jeg nok rydde litt opp i den.
Vis hele sitatet...
Det ville være nyttigere om du laget et API så nordmenn utenlands kan bestille denne tjenesten og få levert en bok som en pdf. Men da må du installere koden din på en webserver. Vet ikke om det går an å lage dette på rapidapi.com .

Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Har også vært i tenkeboksen om å bygge videre på koden, lage en web-frontend i flask, og OCR vha pytesseract, og til slutte pakke alt i et container image.

Tiden har dessverre ikke strukket helt til, og det dukker opp alskens rare småprosjekt i mellomtiden.

Er uhyre sjeldent jeg faktisk bruker koden selv, har nok muligens også noe med prioriteringen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa til Sam ville en webtjeneste med API være nyttigere enn skriptet selv, da dette ikke hjelper nordmenn utenlands.
Sist endret av Slaraffenland; 30. desember 2022 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.