Tråd: Kjøp av NAS
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dach Vis innlegg
Vil man kunne få cryptolocker på en NAS?
Vis hele sitatet...
Ja, NAS er ingenting anna enn ei datamaskin. Dessuten treng du ikkje få det på den - det er nok å få det på ein PC som har tilgang. Det er mange cryptolockere som går etter nettverksvolum.
Sitat av dach Vis innlegg
Nå har jeg en NAS fra før, og skal ha en ny nå. Hovedsakelig er det video-filer som vil oppta plass, og disse er det ikke farlig om jeg mister, de kan jeg få tak i på nytt.
Vis hele sitatet...
Ok, da gir ikkje Raid 1 meining.
Sitat av dach Vis innlegg
Det som er tanken nå ha alle de viktige filene/bildene mine som er uerstattelige på NY NAS, også kjøre backup av disse filene på GAMMEL NAS. Begge i samme lokal nettverk.
Vis hele sitatet...
Sånn at ein brann vli sikre at du er tomhendt, eller ein litt sofistikert cryptolocker tar begge? Eg ville heller brukt backblaze e.l. til backup.
Sitat av dach Vis innlegg

Når du sier RAID1 koster det dobbelte, er det fordi du kjøper to disker men i praksis bare bruker "en"?
Vis hele sitatet...
Ja, du betaler for å lagre data to ganger.
Sitat av dach Vis innlegg
Så slik jeg forstår deg, får jeg en bedre løsning dersom jeg har to disker som ikke er i raid, for da får jeg dobbelt så mye plass som jeg så for meg i utgangspunktet (8TB). Så kjører jeg backup til den andre disken av det viktigste innholdet. I tillegg kan jeg jo kjøre backup til den gammle nasen, da vil jeg få backup to steder. Den gammle nasen står i raid1 (readynas duo).
Vis hele sitatet...
Eg hadde heilt ærleg vurdert å kjøpe dings med plass til fire eller fleire disker. Då slepp du å ha to bokser, og ting vert meir sømløst. I tillegg koster ikkje boks med plass til fire disker det dobbelte av dings med plass til to disker. Om du er litt avansert, kan du jo lukte på vanleg PC, med t.d. FreeNAS installert. Då får du fleksibilitet som får det meste anna til å virke avleggs.