View Single Post
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Da får de gi svømmeopplæring for alle ikke kun innvandrere. Vet om flere som ikke kan å svømme i den alderen. Men jeg vet også om små barn typ 3-4 år som svømmer utmerket selv, da foreldrene er aktive.
Vis hele sitatet...
Mye av grunnen til at mange ungdom/voksne i dagens samfunn ikke kan svømme skikkelig har også mye å gjøre med skolepolitikken som føres i dette landet.

Etter å ha fullført et årsstudium i idrett har jeg hatt svømmeopplæring som tilsvarer det studentene ved Norges idrettshøgskole får, forskjellen er at jeg tok det som en del av utdanningen til å bli lærer.

Iløpet av det året fikk vi også vite at (hvertfall før), så ansatte skolen, da spesielt ungdomsskolene rundt omkring, allmennlærere og satte en av de til å ta gymundervisningen fordi "alle kan da undervise gym.."

Det har nok også mye å gjøre med at ikke alle mindre skoler rundt omkring har tilgang på svømmebasseng hvor det er mulig å drive skikkelig svømme- og livredningsopplæring ofte nok til at det har en effekt. Noen steder må elevene kjøre flere mil i buss for å nå et basseng, og da sier det seg selv at svømmeopplæring ikke lar seg gjennomføre skikkelig.