Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
Jeg er det man gjerne kaller personlig kristen, men jeg kan på ingen måte bevise Gud's eksistens. Og det har jeg heller ikke behov for. (og det er vel døfødt og prøve) Det er mye vi egentelig ikke forstår her i verden, men mennesker har en trang til å være logiske. Vi vil gjerne vite alt om alt, med bevis osv.

Selvfølgelig jeg også, og mye av mitt liv har egentelig vært preget av tvil (på Gud), men det forandret seg for 3-4 år siden. Delvis pga. at jeg har akseptert at jeg ALDRI (i dette livet) kan forstå alt, så jeg har akseptert det ulogiske, for hele vår eksistens er jo ulogisk, og slik jeg ser det, spessielt sett fra et vitenskapelig synspunkt.
En annen, men veldig personlig, grunn for at jeg tror er noe som skjedde for tre år siden. Jeg satt på badet mitt å mediterte, og dette var et absolutt mørkt rom. Etter å ha meditert en halvtimes tid, så blir det plutselig helt lyst i rommet, jeg åpner øynene, (det er fremdeles like lyst i rommet) og ser to hender som strekker seg mot meg. Som om jeg var fjernstyrt, går jeg ut av rommet, og setter meg på senga mi. Jeg antar jeg satt i en halvtime og stirret tomt inn i veggen, mens jeg føler en enorm trygghet, glede, ,velbehag, tilhørighet og avslappethet. Jeg har aldri opplevd noe slikt tidligere, men det minnet om noe av det samme man føler under oppturen på psykadelia, (som jeg først prøvde i ettertid). Har også lest en bok om nær døden opplevelser, og mange av fortellingene har fellestrekk med min opplevelse.

Jeg har selvsagt prøvd å finne naturlige forklaringer på dette, men har ikke kommet noen vei. Det tok i det hele tatt lang tid før jeg klarte å akseptere opplevelsen. Og som sagt dette er ikke noe bevis for Guds eksistens, men for meg er det allikevel blitt et holdepunkt for at finnes noe mer mellom himmel og jord enn hva vi ser med det blotte øyet.

Og bare for å få det sagt, jeg klarer fint å akseptere at dere tror det bullshit fra ende til annen. For det er vel en ganske drøy historie, og jeg kan jo heller ikke bevise at den er sann.

Det siste jeg orker å gå inn på, er menneskets evne til å skape og å være kreativ. Jeg mener dette er noe som skiller oss fra dyrene, og at kansje det er det som menes med at vi er skapt i hans bilde? Klarer ikke å se for meg at Gud har noen fysisk form, men heller bare er "mykje lys og mykje varme". Men hva vet jeg? Ingenting.