View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du skal teknisk sett betale moms på det når du fører det inn til landet, da det er en grense på hvor mye varer du kan ta med deg over grensa. Jeg tror denne grensen ligger på rundt 10k, men jeg har aldri sett noen blitt stoppet med det og har selv kjøpt foto og datautstyr i utlandet uten at noen har bedt meg om å vise til kvitteringer eller liknende.

Jeg kjøpte min første Macbook Pro i utlandet og det var ikke noe problem. Garantien til Apple gjelder over hele verden, så du kan benytte deg av en autorisert Apple-butikk i Norge for service og annet. Når det kommer til tastatur er det ikke noe problem, bare velg UK-keyboard layout, da får du nok taster til å bruke det som om det var norsk. Eller så kan du gjøre som jeg gjorde, beholde det som UK og heller benytte deg av meta keys for ÆØÅ.

Og for all del, kjøp med high-res og anti-glare. Minne og eventuelt SSD ville jeg kjøpt privat og satt inn selv, det er lekende lett, for 4-5k får du en bedre SSD og 16GB minne. Levetiden på SSDer varierer veldig mye, så jeg ville hvertfall kjøpt denne i Norge slik at du kan benytte deg enkelt av reklamasjonsretten.