View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
OK, jeg ser hvor du står. For min egen del er heller innsikt å betrakte som et mål i seg selv - med alt det medfører. Jeg ønsker ikke innsikt primært for å oppnå noe - det måtte i såfall bli på det helt abstrakte planet: I den grad vi kan skape noen mening i livet, så må den meningen være å forstå. Hvilket riktignok kan oppfattes noe sirkulært, men sånn ender det gjerne opp når man er i det eksistensielle hjørnet. Jeg er i alle fall ikke motivert av innsikt fordi jeg ønsker å leve et riktig og lykkelig liv eller noe av det pisset vi er programforplikta til å mene for å passere som velfungerende mennesker; det er i beste fall å betrakte som et hell i uhellet.
Vis hele sitatet...
Muligens litt arrogant av meg å påstå for mye om dine motiver, men jeg mener at hvis du holder innsikt som et mål i seg selv så er det jo fordi det gir deg noe. Man kan gjerne tenke at det finnes et høyere mål, men det finnes ikke noe mål for deg som ligger utenfor din opplevelse. Så når du foretrekker innsikt over lykke, så er det fordi det er en opplevelse du verdsetter, uansett hvor mye du måtte påstå at innsikten er til for seg selv.

Akkurat det kjøret tror jeg ikke det er noen som er mer på enn meg for tiden, så jeg er ikke uenig. Jeg har kanskje bare et litt mer nøkternt/realistisk/pessimistisk syn på hvor fort gjort det er å oppnå denne innsiktsopplevelsen, og hva det koster å komme seg dit. Jeg er ikke sikker på at det er verdt det å komme 5% inn i prosessen, for å si det sånn. Det er ikke sikkert det er en opplevelse som er like givende som man kanskje tenker.

Tor ikke vi er veldig uenige her egentlig. Ikke før den siste dagen

"Riktig og lykkelig liv" er forresten ikke noen faktor for meg heller her. Jeg snakket om autentisk liv, som er noe ganske annet.
Sist endret av *pi; 7. mars 2021 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.