View Single Post
Jeg hørte David Lynch snakke om meditasjon i noen klipp på youtube og ble for alvor interessert (her f.eks)

Han bruker Transcendental Meditasjon som ble nevnt før i tråden. Jeg har ikke lest linken Mullah kom med så om det er en stor scam eller ikke kan jeg ikke svare på. Det jeg derimot vet er at TM (Transcendental Meditasjon) koster umennskelig mye penger...

Jeg lette litt rundt på nettet og kom over noe som kalles Naturak Stress Relief (NSR). Teknikken ble grunnlagt av en tidligere TM lærer og ettersom hva jeg har fortstått bygger NSR mye på TM. Jeg valgte å kjøpe manualen for 25$ og leste ivrig. NSR prøver å fremstå som ganske jordnære og har luket bort mye hokus pokus som jeg tror man finner i TM.

Teknikken bygger på at man har et mantra (et ord/en stavelse) som i seg selv ikke gir mye mening. Dette mantraet skal man gjenta inne i seg selv mens man slapper av. Egentlig er det hele veldig enkelt og jeg merket at det virket når jeg hadde prøvd det rundt 5 ganger og var godt inne i læringsprosessen. Merket at kroppen var 100% avslappet mens hodet fortsatt var klart og våkent. Innimellom kom jeg også til et stadie hvor jeg ikke lenger "hørte" mantraet, det ble "lyst" og jeg følte en enorm glede og tilknyttning til alt. Som om jeg bare "var" (høres skikkelig klisjé ut).

Tok en pause fra hele greia (dårlig disiplin, klarte ikke gjøre det gjevnlig), men har nå i det siste begynt igjen. Forskjellen nå er at jeg ikke lenger følger manualen slavisk, men heller bruker de tingene jeg husker pluss andre ting jeg senere har lest om buddisme etc.

Kan hvertfall anbefale NSR fordi det var en fin inngangsport inn i meditasjonens verden og jeg bruker fortsatt den grunnleggende teknikken. Er noen interesserte i å ta en titt på manualen så bare send meg en PM