View Single Post
Du kan også få tilkjent voldsoffererstatning selv om han ikke blir dømt, og det er et klart signal om at du har blitt trodd.
Vis hele sitatet...
Undersøk i såfall hva som kreves for voldsoffererstatning. Husker jeg snakket med ei som startet prosessen men som avbrøt pga urimelige krav hun ble møtt med og flere utspill til henne om at en evt. erstatning nok kom til å bli veldig liten. Dette er noen år tilbake så jeg vet ikke om det er gjort endringer, hva som kreves av offeret, om det er slik at saken må gå for retten eller om offeret kan få uttale seg til dommer uten at det trenger å skje i åpen rett.

Poenget mitt er at om dette stemmer slik jeg husker det så virker det som det er unødig stor byrde som legges til offeret som helt sikkert da er både sliten, skakkkjørt og som kanskje ikke egentlig ønsker å rippe opp i alt av sakens detaljer. Om det jeg husker er rektig så ble det vel sagt til henne at kanskje mellom 30-60 000 i erstatning. For meg høres beløpet alene ut som et hån mot et offer. Sikkert mulig å sjekke opp hva folk evt. har fått i erstatning men uansett utfall og størrelse på erstatning tror jeg at selve prosessen med å komme i havn med voldsoffererstatning er såpass komplisert og det er så mange krav at endel nok dropper hele greia slik min bekjente gjorde. dessverre var jeg på en plass i livet der jeg ikke hadde noe særlig å gi så klarte ikke gjøre mer enn å høre på henne, fikk ikke gjort noe for å bidra til undersøke dette eller assistere henne og det har jeg faktisk kjent på mange ganger etterpå at jeg burde ha klart noe.