View Single Post
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Normalt tar det 10 til 15 år for og få noe godkjent. Da vil jeg regne med at det er nøye testet.
Vis hele sitatet...
Det tar jo vanligvis minst 10-15 år å få skaffet midler til å teste ut en vaksine på det nivået. Man er også avhengig av å ha mange nok tilfeller å teste på, og det gjør at det tar mye kortere tid å teste en vaksine grundig under en pandemi enn det vanligvis gjør.

Så det med at min magefølelse er litt vag har du sikkert rett i siden jeg ikke er forsker på feltet.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men der har vi flaks, for det finnes jo faktisk noen som er forskere på feltet. Og de har altså konkludert med at nytten av vaksinen langt oppveier risikoen, noe sommer et krav for betinget godkjenning. Risikofritt er det ingenting som er. Særlig ikke å la være å vaksinere befolkningen i en pandemi. Du må jo sammenligne med alternativet.

Ingen covid vaksiner er pr dags dato godkjent. Di har noe som heter betinget godkjenning.

I situasjoner der det er et stort udekket medisinsk behov, som under en pandemi, kan myndighetene godkjenne en vaksine før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Dette kalles betinget godkjenning (markedsføringstillatelse) og er en mulighet for å sikre rask tilgang til en vaksine under en pandemi. Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekter og bivirkninger, og godkjenningen er gyldig for et år av gangen.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar overdette, og ingen påstår at vaksine er risikofritt. Betinget godkjenning er imidlertid ikke så sketchy som det kanskje høres ut, særlig når mange kaller det nødgodkjenning for å få det til å høres enda mer forhastet ut. Man mangler naturlig nok langtidsforskning, men det er ikke hoppet over steg i prosessen. Derimot har man kjørt ulike steg parallelt, og drastisk forkortet behandlingstiden, samtidig som man som sagt har hatt veldig mange tilfeller å forske på. MRNA-vaksinene var testet på flere enn det svineinfluensavaksinen var testet på, før de gikk midlertidig godkjenning. I tillegg er den jo nå prøvd ut i enormt omfang. Jeg er ikke bekymret.
Sist endret av *pi; 10. august 2021 kl. 00:07.