View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Somatic cells are the white blood cells that are the defence against bacteria that invade the udder and can cause mastitis. Cow's milk can legally contain up to 400 million pus cells/litre

Pus is made up of dead white blood cells, bacteria and dead skin cells. ... There are white blood cells in milk, In the dairy industry we closely monitor what we call the somatic cell count (SCC) of our cows and our milk. Somatic cell count (SCC) is a measurement of how many white blood cells are present in the milk

Så dette høres ganske ekkelt ut da i mine øyne, melk er visst delvis livløst kublod
Vis hele sitatet...
Nå har jeg faktisk jobbet på en gård med bl.a. melkekuer i en del år. Jeg har også gått på landbruksskolen, så jeg vil si jeg har relevant utdannelse.

Det stemmer, at kuer kan få mastitt. Altså mastitt er jurbetennelse. Mastitt kan også ammende mødre få. Det er ikke mer mystisk, at det kommer bakterier opp spenekanalen. Og som ellers i kroppen, så skal det ikke være bakterier på slike plasser, så kroppen kommer med mottiltak. Mottiltak er da å øke antallet med hvite blodlegmer kraftig, og kanskje øke kroppstemperaturen (feber). En ser fort om kua er infisert, for da er det mye melkeproteinslintrer i melka, og hun melkes med melkespann istedet for i rørsystemet, som ender i tanken.
For dette foregår på denne måten. Etter en har skrapt møkka, og gjort rent i båsene (hvis det er båsfjøs), så blir det kjørt ut fôr til kuene. Så klargjøres melkesystemet for melking med bl.a. skylling av hele systemet i varmt vann, klargjøring av jurkluter og annet utstyr.
Så vasker en den første kua, som skal melkes. Det er mange teknikker en kan bruke, men poenget er å få rent juret, og masere juret så kua gir ned melka. Når kua gir ned melka, så skilles det ut oksytokin fra hjernen (husker ikke hvilken kjertel), og melka klemmes ut ifra bitte små kjertler inne i juret til en større blære nærmere spenen. Å melke ei ku, som ikke har gitt ned melka er skadelig for kua i det lange løp.
Etter kua er vasket, så prøvemelkes hun i en kopp med svart bakgrunn (bare noen få sprut). Dette er for å få ut en liten naturlig propp i spenen vi ikke vil ha i melka, og vi ser om melka ser frisk ut. Ser en noen feil, så melkes kua i melkespann, og den melka blir ikke levert. Er alt helt ok, så går det til melketanken, som har røring og kjøling (2-4 grader C) av melka. Med faste mellomrom kommer melkebilen og tapper melka fra tanken. Der blir det fortløpende målt celletall, temperatur, innhold av eddik, smørsyre og propionsyre sjekkes også, noe som er tegn på dårlig fôr. og en del annet. Celletallet er et direkte tall på antall hvite blodlegmer. Dette antallet skal være lavest mulig i frisk melk. Er det for høyt, så blir melka kassert. Når melka kommer til meieriet, så sjekkes melka også for antibiotika (som er forbudt da den kan gi allergiske reaksjoner hos noen, og er en dårlig ting når en skal lage ost, yoghurt, rømme o.s.v.). Smørsyre vil også ødelegge osten, hvis det er smørsyre i melka. Da blir det sprekker i midten av osten. Ikke smaker melka godt da heller. Etter denne testingen, så går melka rett i en pasteuriseringsmaskin, som dreper alle bakterier i melka.

Så det, at du drar frem, at det er en haug hvite blodlegmer o.l. i drikkemelk er rett ut tøv! Mye av det andre du har skrevet, som jeg har lest, ser også ut som tøv! Ellers så er det en god del koffein i sjokolade. Ikke bra om du skal sove.

For å forstå forskning, så bør en først ha kunnskap innen naturfag. Ellers så trenger en en viss skeptisk sans (det er også en tull som skrives der). På meg så virker det som om du har mangler innen begge.