View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da har du virkelig mye å lese deg opp på, vi har ganske mange bevis på at big bang skjedde og null bevis på at det finnes en "gud".

Her prøver du deg på et skittent triks, for du vet at folk missforstår definisjonen på "teori" som at det betyr noe man bare har tenkt seg frem til, uten noe håndfaste bevis, en antagelse på hvorfor noe skjer, dette er imidlertid feil: Teori er i vitenskapen en testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen.

Jeg skulle likt å se deg bruke samme argumentasjon mot Einsteins teori om gravitasjon
Vis hele sitatet...
Som med all annen form for vitenskap, så er det aldri noe som er fastslått at det er sant. Så å si alle teorier og bevis for at noe er sant, sikter til at det er det. Det er aldri, og har aldri vært et konkret og endelig bevis for at noe er slik det er. Alle teorier innen vitenskapen er bare fastslått som "sant", til det er bevist usant. I tillegg er det bare fastslått som sant under de premissene vi har gitt som gjør at det kan være sant. Om de premissene endres, vil igjen teorien gå i oppløsning. I innlegget mitt kan du også se at jeg konsekvent bruker "sikte til", fordi ja, det er fryktelig mye bevis som tilsier at slik er det. Det benekter jeg ikke heller. Det har jeg aldri gjort.

Jeg prøvde overhode ikke bruke noe skittent triks for å få folk til å misforstå big bang teorien, eller noen andre teorier. Jeg beklager hvis det så slik ut. Det jeg prøvde å gjøre var å illustrere og forklare at teorien kan være feil. Hvorfor kan den det? Fordi, det er veldig mange som tar for gitt at vitenskapen er det ene og alene svaret på alt. Og, det er simpelthen feil. Fordi vitenskapen tar bare for seg det som kan bli bevist under de premissene man allerede har. Derfor vil de ordentlige og virkelige eksistensielle spørsmålene aldri kunne bli besvart medmindre man endrer premissene, og i det tilfelle må man få et banebrytende gjennomslag av vitenskapelig informasjon eller oppnå et bevissthetsnivå høyere enn det mennesket fatter, for å kunne håndtere, ta til seg og forstå slik informasjon.

Jeg vil også påpeke at jeg ikke prøver å fornekte vitenskap på noen mulig måte. Det vi har beviser for og klarer å rekonstruere, det er i bunn og grunn sant.

Intensjon min bak disse innleggene er å vise at det er faktisk ikke slik at vi mennesker vet så mye som vi tror. Fordi det eneste vitenskapen har gjort, er bare å bevise hva vi en gang ikke visste, for deretter å åpne muligheten for enda fler komplekse dilemmaer, og noen av disse dilemmaene kan vi igjen svare på. Andre kan vi ikke svare på.

Uansett hva man tror på her i livet, så er det viktig å være åpen for at sitt eget syn på virkeligheten kan være feil. Selv om den virkeligheten man har for seg gir så veldig mye mening, på så ufattelige mange plan. Det er først da man virkelig klarer å respektere andre mennesker for deres syn og fjerne sin egen kynisme.
Sist endret av Sopphuet; 28. januar 2019 kl. 17:03.