View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg

Entropi - med sin "skjennepreken" til Bankmann1 gir inntrykk i å være moralsk, empatisk og etisk overlegen. Føler hun virkelig dyptfølt empati med alt og alle som hun hører om på nyhetene? Jeg har liksom vanskelig for å tro d. Er hun så annerledes fra meg? Hvordan makter hun å smile? Leve et noenlunde oppegående liv.
Vis hele sitatet...
Jeg føler selvsagt sterkere for det som skjer nær meg, og sterkest for egen familie og vennekrets. Etikk trenger ikke handle kun om personlige følelser, noe jeg mener Myoxo forklarte ganske greit over her et sted. Når det er sagt så velger man litt hva man vil ta inn over seg, og jeg velger å prøve å leve meg inn i andres situasjon, også de i andre land. Det tror jeg de fleste gjør.

Bankmann1 sier han velger bort dette perspektivet. Greit for meg, jeg kan ikke se at jeg har gitt noen skjennepreken. Tvert imot sier jeg at jeg respekateter at han innrømmer det. Poenget mitt var at det er ikke vits i å bruke etiske argumenter mot noen som sier at de ikke bryr seg om etikk (i akkurat den saken). Kan ikke fatte at det skal være så kontroversielt å si.

*respekateter faktisk. Damn you autocorrect.
Sist endret av entropi; 27. november 2016 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.