View Single Post
Problemet er jo at selv om disse massesøkene skulle ha en preventiv effekt i noen få tilfeller, så er det ikke en langsiktig løsning på problemet. Problemet kan fort vokse uansett. Det går dypere enn som så med slikt som dette tross alt. Lignende problemer med knivdrap og annen voldsproblematikk ser man også i England f.eks (på en helt annen skala, selvfølgelig). Ofte blir unge gutter og menn dratt inn i kriminelle miljøer hvor de blir brukt som løpegutter osv. Slagsmål og kniv blir etterhvert en del av livet og eventuell status i miljøet og rekrutteringen fortsetter. Her må både politi og skole f.eks samarbeide for å unngå at ungdommer faller helt utenfor. Ungdom med minoritetsbakgrunn er vel også spesielt utsatt slik jeg har forstått.

Hvis politiet absolutt skulle søke folk burde de absolutt overse småkriminalitet som noen få bruksmengder narkotika. Å stoppe og søke personer som allerede har vært i politiets søkelys for vold eller gjeng-problematikk som de kjenner igjen er vel mer innafor for min del, men å bare visitere tilfeldige er jeg høyst skeptisk til på samme måte som innsamling av massedata osv.

Vet ikke med andre her, men jeg har noen ganger hatt enkelte ufarlige ting i sekken som jeg ikke har vært spesielt keen på at en poltibetjent skal dra frem av den grunn. Har ihvertfall alltid satt pris på vektere på utesteder som har sjekket og føltetter flasker kjapt uten å kikke eller grave for mye i sakene mine.
Noen som forøvrig vet om politiet har gjort slik utenfor områder i Oslo? Aldri hørt om slikt i Bergen f.eks.
Sist endret av dazezone; 11. juli 2018 kl. 02:05. Grunn: skriveleif