View Single Post
Vi vet vel alle at vi går i retningen "kontantløst samfunn". Minibanker forsvinner, man kan ikke ta ut kontanter mange steder fordi de rett og slett ikke har nok kontanter til det. Hvis bankene går inn for det kan de nok gjøre det rimelig vanskelig å få tak i kontanter.

Finans Norge 2014:

– Alt ligger til rette for at Norge kan bli verdens første kontantfrie samfunn. Kontanter representerer nå en så liten andel av betalingene i samfunnet at vi godt kan klare oss uten. Kontanthåndtering koster samfunnet det dobbelte av elektronisk betaling, og uten kontanter vil også problemene med ran, økonomisk kriminalitet og svarte penger bli kraftig redusert, sier direktør for prosessområde, bank Jan Digranes i Finans Norge, i en pressemelding.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg kontantløst samfunn vil være et direkte angrep på personvernet. Det er fremdeles ikke spesielt praktisk med Bitcoins i dagliglivet og som kompisbetaling.

Hans Christian Færden - Grunnlegger av foreningen "Ja til kontanter" er enig med meg:

- Jeg er opptatt av personvern og uten kontanter, hvordan skal vi da ta vare på personvernet? Ikke minst handler det om barns muligheter til å lære pengersverdi. Det går ikke gjennom et plastkort, sier Færden til Nettavisen.
Vis hele sitatet...
Det sitter masse "straight edge" folk der ute som mener de er mye mer lovlydige enn alle andre og sier: "det er kun kriminelle som bruker kontanter, vi ordentlige folk trenger ikke kontantene".

Hva tenker dere? Jeg håper enten at BTC stabiliserer seg så det er mulig å bruke til småtransaksjoner, eller at det kommer et godt alternativ. Jeg tror nok at samfunnet praktisk talt vil bli kontantløst om noen år om ikke samfunnet setter ned foten og utviklingen fortsetter som i dag.