View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ikke likegyldig, og du påpeker nettopp hvorfor: Du skriver om at det oppfattes urimelig, men jeg vil innvende med at det oppfattes langt mer rimelig at man visiterer etter våpen innenfor et begrenset område, enn at man velger seg ut tilfeldige personer hvor som helst og ransaker dem for å ta dem for noe straffbart. Hvordan det oppfattes må altså styres av de faktiske forhold.
Vis hele sitatet...
ja, du kan alltids finne på et enda verre scenario, sammenligne med det og dermed forsøke å sette situasjonen i et bedre lys, men da snakker vi nok forbi hverandre. Mitt poeng var at politiet kunne lett etter hva som helst av ulovligheter, og det ville føltes like krenkende å bli utsatt for. Jeg har aldri hevdet at det hadde vært like greit om de foretok vilkårlige visitasjoner uten lovhjemmel eller mistanke. Det er helt klart bedre at det finnes en lovhjemmel, men vi vet alle hva situasjonen er her. Det er visitasjon etter våpen, og det er hjemlet i politilovens § 7a. Jeg kan ikke helt se at det tilfører debatten noenting å påpeke det flere ganger.

Er det det at jeg kalte det ransaking istedenfor visitasjon du reagerte på?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og når personen vet at dette er et generelt sikkerhetstiltak som ikke er rettet mot ham som sådan, men at det er innenfor et begrenset område og av konkrete årsaker, så vil det oppfattes langt mindre urimelig enn å bli singlet ut på gata for ransaking.
Vis hele sitatet...
Hvis det er rettet mot deg spesifikt basert på reell mistanke, så er det langt mindre krenkende, og langt lettere å akseptere en visitasjon enn hvis eneste årsak er at du befinner deg et spesielt sted.

Hvis det er rettet mot deg spesifikt uten noen reell grunn til mistanke, så er dette selvsagt mer krenkende, men igjen, at dette også forekommer gjør ikke situasjonen som er tema her noe bedre på noen måte.



Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvem er uenige?
Vis hele sitatet...
Jon Wessel-Aas er uenig. John Christian Elden er uenig. De uttaler seg i forbindelse med ransaking av biler i sentrum med samme formål, hjemlet i samme paragraf.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ra...e/3736613.html

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Mener du nå at det er uenighet om loven generelt gir adgang til våpenvisitasjon i et begrenset geografisk område av konkrete årsaker, eller er det den konkrete situasjonen med visitering i Brugata du mener det er uenighet om er lovlig?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at vi har flere lag av lover å forholde oss til. Vi har Grunnloven, vi har et mylder av nasjonale lover, og vi har i tillegg forpliktet oss til å følge et stort antall internasjonale lover. Det er ikke gitt at disse alltid resonnerer med hverandre, eller at lovgiver alltid tar høyde for alle eksisterende forpliktelser. Loven er ikke et skreddersydd mesterverk. Den er mer som et lappeteppe, og det gir noen ganger uheldige utslag.
Sist endret av mentalmelt; 12. august 2018 kl. 13:05.